Netto har lang vej til fordobling i udlandet
Det er nu tre år siden, at Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank lancerede en am-bition om at fordoble omsætningen i discountkæden Nettos butikker uden for Danmarks grænser.
Fornuftigt nok har Per Bank ikke sat noget årstal på, hvornår det skal ske. Men tager man udgangspunkt i et samlet udenlandsk Netto-salg i 2013 på 16,6 mia. kr. - året før ambi-tionen om fordobling blev lanceret - vil det med det aktuelle tempo alt andet lige vare knap 90 år, før målet er nået. Sidste år gik udviklingen nemlig den stik modsatte vej.
Omsætningen i Nettobutikkerne i Polen, Tyskland og Sverige faldt med godt 100 mio. kr. til 17,1 mia. kr. Det skyldtes dog særlige omstændigheder.
- Vi har desværre en valutanedjustering på den polske zloty, der svarer til 300 mio. kr. Men jeg tror, den kommer tilbage i år, forklarede Per Bank i forbindelse med sin præsentation af Dansk Supermarkeds 2016-regnskab.
At tilbagegangen sidste år hænger sammen med valutakurs-ændringer, ændrer dog ikke ved et overordnet billede af stagnation. De seneste år er kræfterne især blevet kastet ind i et joint venture med den britiske gigant Sainsbury’s om et nu opgivet comeback til Netto i Storbritannien. Den beskedne britiske omsætning i årene 2014 til 2016 har dog ikke talt med i omsætningstallene i Dansk Supermarkeds årsrapporter.
Britisk koncept er forbilledet
Der hersker ingen tvivl om, at man i Dansk Supermarked er opsat på at tage revanche på den udeblevne vækst. Nu er man i fuld gang med at tænde op for kedlerne, så der igen kan komme fart på de tilbageværende tre udenlandske Netto-markeder - især Sverige og Polen. Arbejdet med et nyt koncept i kædens butikker og ansættelsen af Michael Løve som ny direktør i Netto International er to centrale led i arbejdet med at tune Netto til fremtiden, både ude og hjemme. Forsøget på at tage Netto over Nordsøen for anden gang i kædens historie kostede godt nok dyrt - over 300 mio. kr. - men man har fået noget med sig, mener Per Bank.
- Vi har lært meget af Storbritannien. Vi havde et koncept derovre, som virkede fantastisk. Vi kunne bare ikke få nok nye butikker. Det er også det koncept, som vi anvender på de nye butikker, vi nu har åbnet i Sverige. Det skal også danne grundlag for Michael Løves op-datering af konceptet i Danmark. Så det har kostet meget, men vi har også fået rigtigt meget med os, siger han.
Per Bank taler meget varmt om Michael Løves resultater i SuperBrugsen og i den britiske byggemarkedskæde B&Q - og ikke mindst om hans kvaliteter indenfor koncept-forståelse.
- Jeg er sikker på, at vi på sigt kommer til at løfte Netto med hans indsats. Men det er selvfølgelig ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden, siger han.
Næppe opkøb i Sverige
I Sverige er der indtil videre åbnet to butikker i det nye koncept. Det nye koncept er også på vej ind i Polen og Tyskland. Samtidig har Netto skruet op for ekspansions-retorikken i bl.a. Sverige, hvor den konst. landedirektør Jan Richter nu har ambitioner om en tilgang på 20-25 nye butikker årligt for at nå op på 350-400 - og en markedsandel over 10 pct.
Opkøb er også en del af værktøjskassen for Nettos ekspansion i udlandet, men i Sverige ser der ikke ud til at være de store muligheder for at skyde genvej gennem opkøb af betydning.
Lars Wellin, som er mangeårig analytiker på branchebladet Icanyheter, vurderer, at de svenske dagligvareaktører selv har planer for stort set alle deres butikker i en passende størrelse.
- Der findes ingen åbenbare opkøbskandidater for Netto. Det, der står tilbage, er at støvsuge markedet for ledige butikslejemål, og så naturligvis at øge tempoet i at tage kontakt til kommuner og ejendomsselskaber med henblik på nyetableringer, mener han.
I Sverige jagter Dansk Supermarked stadig en blivende landedirektør til Netto. Efter Dagro-fas nedlukning af Kiwi-kæden herhjemme ser der ud til at være kommet en ny mand på jobmarkedet, som tidligere har haft succes i spidsen for Netto Sverige - i form af Kiwi-direktør Carsten Hansen.
Om han eventuelt kunne ende i Sverige igen, er dog usikkert.
- Der kører en searchproces, fuldstændig som vi plejer ved jobs i den kategori. Processen er upåvirket af fredagens udmelding, siger Dansk Supermarkeds kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand.
NETTO UDLAND STÅR I STAMPE:
Omsætning i mia. kr.:
2016: 17,13 - 2015: 17,24 - 2014: 16,88 - 2013: 16,57 - 2012: 15,92
NETTO-BUTIKKER I UDLANDET:
Sverige: 160, Tyskland: 347, Polen: 362