Netto har de fattigste kunder i Sverige
Mens discountbutikken længe har været et helt almindeligt indkøbssted for hr. og fru Danmark, ser det helt anderledes ud i Sverige, hvor danske Netto og tyske Lidl er de eneste discountkæder.
Sverige er slet ikke et discount- eller lavprisland, som vi kender det i Danmark, Tyskland eller Norge for den sags skyld.
Særligt Netto skiller sig ud i en ny undersøgelse, hvor analysevirksomheden GfK har undersøgt, hvor store indkomsterne er for de typiske kunder i dagligvarekæderne i Sverige.
Ser man på de højeste husstands-årsindtægter på op til 500.000 svenske kr. - 376.000 kr. - ligger Netto-kunderne ifølge branchebladet ICA Nyheter på et indeks på 63, hvor 100 svarer til gennemsnittet i kæderne.
I tyskejede Lidl er de lidt rigere. Lidls indeks er på 74 i højindkomstsegmentet.
Kæderne med vellønnede kunder er alle sammen i de største butiksformater med ICA Maxi og Kvantum, City Gross og Coops største butikker, hvis indeks ligger jævnt mellem 111 og 117. Det er indkøbssteder, man sjældent når uden en bil.
55 pct. flere under 195.000 kr.
Til gengæld er kunder med de laveste årsindtægter på op til 260.000 svenske kr. - 195.000 kr. - overrepræsenteret i Netto.
Dansk Supermarkeds discountkæde har hele 55 pct. flere af den slags kunder end gennemsnitligt - hvor Lidl kun har 33 pct. flere i den gruppe.
Den laveste indkomstgruppe står for hele 28 pct. af omsætningen i Netto Sverige.
- Vi har en tydelig lavprisprofil, så jeg er ikke overrasket over, at vi står så stærkt blandt lavindkomst-modtagerne, siger Nettos landedirektør i Sverige, Bent Holm, til ICA Nyheter.
Netto har også mange kunder i det næste lag med indkomster lige over de 260.000 svenske kr.
- Tallene stemmer fint med vores egne undersøgelser. Vi har en vækst af kunder i alle indkomstgrupper, siger Holm til bladet.