Netto finder en niche i polsk discountmarked på vej opad
De fire største discountkæder i Polen er ifølge LZ Retailytics alle sammen ved at løfte standarden i butikkerne og deres sortimenter - både i antallet af mærkevarer og varenumre totalt. Det gælder også Netto, som er landets tredjestørste discountkæde med et salg på 763 mio. euro i 2016, svarende til 5,7 mia. kr.
Ifølge Nettos danske hjemmeside er der i dag 367 butikker i Polen, som er det ene af de to udenlandske markeder, der er udset til at levere den største ekspansion. Det andet er Sverige. "De gyldne tider for hard discount er forbi i Polen. Med en voksende disponibel indkomst forventer forbrugerne ikke længere kun at finde de laveste priser i de butikker, der tilhører nøglespillere som Biedronka, Lidl, Aldi og Netto, men de lægger også i stigende grad vægt på kvalitet, inklusive et bedre udbud af mærkevarer", skriver LZ-analytikeren, der bemærker, at "supermarked-iseringen" i Polen har medført, at de nyeste discount-koncepter nærmest overhaler, hvad man ser i Vesteuropa.
Discount for seniorer
Netto er i dag langt efter den polske markedsleder Biedronka med en omsætning tæt på 80 mia. kr. i over 2700 butikker og tyske Lidl med små 27 mia. kr. i knap 600 polske butikker. Men til gengæld meget større end ligeledes tyske Aldi, der lige som kædens butikker her i landet er ejet af Aldi Nord.
I alt er der tæt på 4000 discountbutikker i Polen, og deres samlede markedsandel nærmer sig 30 pct. af den organiserede dagligvarehandel.
Analysen spår Netto en vækst til en omsætning i 2021 på lige under en mia. euro - 7,5 mia. kr. Det måske mest bemærkelsesværdige i gennemgangen af Nettos nye koncept - som grundlæggende må ligne de nye butikker her i landet - er, at "Netto efter vores opfattelse har taget en rolle som nærbutik for den ældre generation".
Det er især et større afsnit med kraftigt markedsførte helseprodukter, der danner baggrund for den tolkning af konceptet. Det er ikke lykkedes at skaffe en kommentar fra Netto.