Netto-direktør bliver formand for klimapartnerskab
Når statsminister Mette Frederiksen onsdag den 13. november præsenterer 13 nye klimapartnerskaber, er det med en af dansk dagligvarehandels erfarne ledere for bordenden af det ene, nemlig klimapartnerskabet for handlen.
Det er Nettos direktør, 45-årige Michael Løve, der skal være formand.
Blandt de emner, som Michael Løve sikkert vil bringe op i partnerskabet, er den klimamærkning, som Saling Group i sidste uge inviterede hele fødevarebranchen til dialog om.
- En af de måder, vi i handlen kan minimere vores påvirkning af klodens klima på, er at give kunderne en mulighed for at vælge mere klimavenligt. Jeg har altid været optaget af klimaet, og jeg begyndte i mine unge dage at læse til energiingeniør for at arbejde med alternative energiformer, siger Michael Løve, der er uddannet civilingeniør i matematisk modellering.
Salling Group sagde i forbindelse med introduktionen af en klimamærkning, at koncernen vil lægge en del penge i forskning for at finde en enkel og funktionel løsning.
Sammen med Danish Crowns topchef
Det var også Michael Løve, der i august præsenterede Salling Groups plastikstrategi, som han inviterede resten af branchen i dialog om.
Baggrunden for nedsættelsen af de 13 partnerskabet er regeringens mål om at reducere udledningen af CO2 og andre drivhusgasser med 70 pct. inden 2030.
Som formand for partnerskabet skal Michael Løve blandt andet sidde til bords med topchef for Danish Crown Jais Valeur, der er udnævnt som formand for det partnerskab, der dækker fødevare- og landbrugssektoren. De skal sammen med de øvrige 11 formænd og en række ministre udgøre Grønt Erhvervsforum, hvor også eksperter og repræsentanter fra fagbevægelsen deltager. I Grønt Erhvervsforum vil implementeringen af klimapartnerskabernes køreplaner og forslag løbende blive fulgt.