Nemlig.com indtager andenpladsen over mest benyttede netbutikker
Danskerne købte i første halvdel af 2020 for i alt 74,7 mia. kr. på nettet - beløbet er fordelt på 112 mio. handler. Det viser den seneste halvårsanalyse af danskernes nethandel fra FDIH.
Omsætningen på nettet er steget med 5 pct. i forhold til samme periode sidste år.
Til sammenligning steg omsætningen på nettet fra første halvår 2018 til samme periode 2019 med knap 12 pct.
Væksten i år dækker over et stort skifte inden for handlen på nettet på grund af corona-pandemien, der blandt andet lukkede stort set ned for både rejser og forlystelser i foråret og sommeren.
Mens salget af rejser er faldet fra 28 pct. af det samlede køb på nettet i 2019 til 16 pct. i år, er andre kategorier steget.
Blandt andet er forbruget på dagligvarer steget fra 4 pct. af forbruget på nettet i første halvdel af 2019 til 6 pct. i år.
Inden for den seneste uge udgør dagligvarer, mad og drikke 6 pct. af både handlerne og forbruget. Take away og fastfood udgør 9 pct. af handlerne og 3 pct. af forbruget.
Det har blandt andet sendt Nemlig.com fra en tredje- til en andenplads på listen over de netbutikker, som de nethandlende senest har benyttet. Således svarer 2,1 pct. af de adspurgte, at den butik, de senest benyttet på nettet er Nemlig.com - sidste år var det kun 1,9 pct. Da lå Justeat.dk på andenpladsen.
I toppen ligger den tyske modeportal Zalando med 4 pct.
Coop.dk - der dækker både mad og nonfood - ligger på en sjetteplads (1,6 pct.), og Bilka.dk, der også dækker alle kategorier, ligger på en 12. plads (1,1 pct.).
Mindre modstand mod netsupermarkeder
Da statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede landet ned midt i marts, opfordrede hun samtidig danskerne til at handle på nettet. Siden er modstanden mod blandt andet købe mad på nettet faldet markant.
Sidste år sagde 40 pct., at de ikke kunne finde på at købe dagligvarer på nettet. Det tal er faldet til 33 pct.
Ikke overraskende er netsupermarkederne mest populære blandt børnefamilierne. 14 pct. af børnefamilierne siger, at deres seneste køb på nettet var dagligvarer. Blandt de unge er det tal kun 9 pct. De unge køber til gengæld mere take away og fastfood end børnefamilierne.
20 pct. af købet på nettet er abonnementsordninger, hvor tele-, net- og streamingabonnementer udgør godt 75 pct.
Måltidskasser, personlig pleje og mad- og drikkevarer ligger samlet på 1,25 mia. kr.