Nedsat energiforbrug giver millionbesparelse

Salling Group 7. feb 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

På få måneder er det lykkedes at skrue gevaldigt ned for energiforbruget i Bilka, efter at Dansk Supermarked søsatte en adfærdskampagne for samtlige medarbejdere. Indsatsen har medført markante energibesparelser for mange mio. kr. til blandt andet el og køl i hele Bilka-kæden ved at klæde medarbejderne bedre på til at udvise en mere energivenlig adfærd, fortæller Dansk Supermarkeds energichef Lars C. Christensen.

Derfor har Dansk Supermarked fra årsskiftet udrullet energikampagnen til samtlige Føtex, hvor der sættes fokus på de største energislugere i varehusene, og hvor medarbejderne bliver gjort endnu mere opmærksomme på, hvor stor en effekt en lille ændring i rutiner og adfærd har for energiforbruget.

- Kampagnen er skruet sådan sammen, at det ikke føles som løftede pegefingre. Tværtimod, synes de ansatte, at det er sjovt at være med, da kampagnen indeholder konkurrence-elementer butikkerne imellem og en masse interaktion på vores sociale mediekanaler, siger Lars C. Christensen, der er tovholder på adfærdskampagnen.

Nedsættelse med 3 pct.

Energikampagnen er tilrettelagt i samarbejde med Aura Rådgivning, og ambitionen er at nedsætte elforbruget med 3 pct. igennem 2017 blot ved at øve medarbejderne i at ændre i deres daglige rutiner på jobbet.

Og det er de små simple ting, der tæller i det store regnestykke. F.eks. at slukke for ovnen i ydertidspunkter eller undgå at overstable kølemontre og frostbokse. Adfærdskampagnen følger samme opskrift som i Bilka, så der i hver Føtex uddannes en energiansvarlig, der i samarbejde med varehuschefen og den tekniske ansvarlige skal bibeholde fokus på varehusets energiforbrug.

Dansk Supermarked har siden 2007 arbejdet struktureret med energiovervågning og energiledelse og har investeret flere mio. kr. i at opbygge et stort energistyringssystem. Således er en stor del af investeringen gået til at etablere energimålepunkter, så data for el, vand og varme automatisk kan opsamles fra alle butikker.

- Vi har eksempelvis benyttet viden herfra i vores samtaler med medarbejderne om gode vaner, der kan sænke energiforbruget. For eksempel tændte de tidligere i Bilka altid frituren, når de mødte ind om morgenen. Nu venter de blot til, at de åbner. Bare den lille adfærds-ændring gør en stor forskel, siger Lars C. Christensen.

Opdateret 10. nov 2020