Michael Løve: Regeringen har lyttet til erhvervslivets anbefalinger
Netto-direktør og formand for regeringens Vækstteam for handel og logistik, Michael Løve, er i store træk tilfreds med den vækstplan, erhvervsministeriet offentliggjorde forleden.
I planens tre hovedinitiativer tager politikerne på Christiansborg livtag med alt fra farligt legetøj fra kinesiske onlinebutikker til madspild fra detailvirksomhederne, og ifølge Michael Løve matcher en stor del af initiativerne direkte Vækstteamets anbefalinger – dog med en ekstra grøn krølle på halen.
I store træk er planen bygget på teamets anbefalinger og forslag. Samtidig kan man tilføje, at det er positivt, at regeringen i høj grad har foretrukket anbefalinger, som ikke kun kommer handlen til gode set med vores øjne, men som samtidig er positive for den grønne omstilling, lyder det fra Michael Løve.
Standardisering skal begrænse madspildet
For detailsektoren er især planens fokus på mere bæredygtig emballage og reduktion af madspild temaer, som vil få betydning i de kommende år, påpeger Michael Løve.
Han ser det derfor som yderst positivt, at regeringen med planen ønsker at ”strømline indsamling og sortering af husholdningsaffald og lignende affald” på tværs af landet.
For onlinehandlende og detailsektoren vil det i praksis betyde, at man fremover kan etablere ensartede procedurer for affaldshåndteringen på tværs af flere butikker til trods for, at de befinder sig i forskellige kommuner.
I dag er en af udfordringerne, at kommunerne indsamler affald efter forskellige regler.
I Danmark genereres der årligt omkring 700.000 ton spildte fødevarer, og DTU har estimeret, at omkring 163.000 stammer fra detailvirksomhederne. Her vil regeringen jf. vækstplanen igangsætte projektet ”Madspildsjægerne 2.0,” som blandt andet skal tilbyde detailvirksomhederne eksperthjælp til at imødegå madspild, samtidig med at der skal udarbejdes standarder til at indrapportere og opgøre madspild, så der sikres en ensartet indsamling af data.
- Potentialet er stort. Jeg hæfter mig mest ved vækstplanens forslag om at standardisere måden, vi opgør og rapporterer madspild på. Skal der skabes et sundt pres og forståelse for, hvor meget de forskellige virksomheder lykkes med at gøre på madspildsområdet, så er det nødvendigt at indføre standarder for rapporteringen – ellers kender jeg branchen godt nok til, at vi finder den mest gunstige vinkel at betragte det ud fra, fastslår Michael Løve og åbner samtidig for yderligere ”stramninger”:
- På et tidspunkt, når vi har en fælles standard på plads, mener jeg, det skal det gøres lovpligtigt at rapportere madspild. Cykeludbringning – hvor det giver mening Ser man på den logistiske del af vækstplanen, så lægges der op til en afdækning af, hvorvidt distributionen af pakker og varer kan flyttes fra varebiler til cykel.
Michael Løve understreger dog, at det som udgangspunkt kun er relevant for udbringning af mindre leverancer og ikke kommer i spil til eksempelvis hans butikker i Nettokæden.
- Det vil aldrig kunne lade sig gøre at levere til dagligvareforretninger som Netto på en cykel – der er ikke kapacitet nok. Vi har blandt andet foreslået, at der i stedet benyttes mindre lastbiler, muligvis elektriske, som kan levere varer på tidspunkter uden for de tidsvinduer, vi alle skal respektere i byerne. Sådanne løsninger vil kunne løse varebehovet for forretninger som vores, mens cykeludbringning harmonerer med forbrugernes øgede brug af onlinebestilling og levering til døren, siger han.
I planen er muligheden for at fremme brugen af mindre, elektriske lastbiler ikke nævnt, men til gengæld foreslår regeringen at nedbringe miljøpåvirkningen fra godstransport ved i højere grad at bruge såkaldte ”modulvogntog” (lastvogntog på op til 25 meter, red.), som kan medbringe 1,5 gange mere gods end normale lastvogntog.
Samtidig lægger planen op til, at logistikvirksomheder – og dermed også indirekte detailvirksomhederne – i højere grad deler trafikdata, for at sikre så effektivt og bæredygtigt transportsystem som muligt.
Og selvom detailvirksomhederne til dagligt kæmper med næb og kløer for at slå hinanden, så ser Michael Løve ingen grund til at holde igen på netop dette område:
- Vi vinder ikke noget ved, at en af konkurrenterne bruger mere diesel på at flytte varer, selvom det giver konkurrenten en meromkostning. Vi skal i fællesskab arbejde på at gøre vores infrastruktur mere glidende. For det øjeblik, der bliver mindre trafik, så vinder vi alle på det – både detailbutikkerne og samfundet generelt, lyder opfordringen fra formanden.