Meny vil slå Kvickly på omsætning
Ambitioner og selvtillid er i top i Købmandshuset, som står bag købmændenes nye flagskibskæde Meny, der meget snart får premiere.
Cirka 120 Meny-madmarkeder skal ifølge direktør i Købmandshuset, Jørgen Nielsen, allerede i år omsætte for 8,5 mia. kr.
– Skulle vi skyde efter stjerner, kunne jeg godt tænke mig en omsætning på 10 mia. kr., men det bliver ikke i 2015. Kan vi nå 8,5 mia. kr., har vi lavet en god succes, siger Jørgen Nielsen.
Kort efter åbningsåret bliver kursen sat mod milepælen på 10 mia. kr. "på mellemlang sigt", og det skal blandt andet nås gennem nyetableringer - og muligvis tilgang fra Spar-kæden.
– Indenfor 4-5 år skal vi nok have etableret de første 10-15 butikker, siger Jørgen Nielsen.
I dag sælger kun fem kæder for 10 mia. kr. eller mere. Det er Netto, SuperBrugsen, Føtex, Rema 1000 og Fakta.
Flerdobling i test-Meny
Dagrofa-koncernen, som Købmandshuset hører under, har taget nogle gevaldige trecifrede millionunderskud det sidste par år, bl.a. for at kunne investere i sine nye kæder.
Lykkes det den norsk inspirerede Meny-kæde at opfylde forhånds-ambitionerne, vil den - alt andet lige - overhale Coops varehuskæde Kvickly, der solgte for 9,3 mia. kr. i 2014 og ikke har planer om at øge antallet af varehuse.
Købmandshuset har i al stilhed haft en Meny -testbutik kørende i Odense under det gamle SuperBest-navn i en måneds tid.
Den har kun øget de store forventninger.
Uden en Meny-markedsføring og -branding har den flerdoblet omsætning og indtjening.
– Butikken har leveret nogle omsætnings- og avanceindeks, som vi kun turde drømme om, siger Jørgen Nielsen.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Pressefoto: Dagrofa.
Læs også Topchef-interview og en reportage fra en kommende Meny-butik i vores onlineudgave eller i den trykte avis fredag.