Meny lufter mulighed for eksterne samarbejdspartnere
Mens Coop i dag har et samarbejde med flere end 30 partnere, der giver bonus på et køb i en Coops kæder, er der endnu ingen af de andre dagligvarekæder, der tilbyder noget lignende.
Dansk Handelsblad har spurgt alle dagligvare- og discountkæderne, om de kan forestille sig at gøre noget, der minder om Coops samarbejde med blandt andre eLægen, og hvor kædernes grænse for et samarbejde ligger.
I dag har Dagrofas kæder Spar og Meny et fordelsprogram, der er koblet op på Dankortet. Det giver blandt medlemmerne specielle rabatter. Men Dagrofa udelukker ikke, at Menys loyalitetsprogram på længere sigt skal udvides med eksterne samarbejdspartnere:
- Meny vil inden længe tilbyde en vifte af nye muligheder til vores kortholdere af Meny-kortet, kædens fordelskort. Alle de nye features tilbyder kunden fordelagtige rabatter ved køb eller opsamling. På sigt introduceres en feature, hvor omdrejningspunktet er CSR-relateret. For kæden er det vigtigt at vores loyalitetskort har relevans for vores kunder, og derfor kan man sagtens forstille sig, at der vil være flere samarbejdspartnere på sigt, lyder det på en mail fra kommerciel direktør i Meny, Finn Christiansen.
Rema siger nej til loyalitetskort
Lidl har sit eget et år gamle loyalitetskort, der giver medlemmerne rabat på en række varer. Kæden har dog ikke svaret på, om man kan forestille sig et samarbejde med eksterne aktører.
Fra Rema 1000 svarer Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør, på en mail:
- Vi har valgt ikke at benytte os af loyalitetsprogrammer og loyalitetskort. Vi ønsker, at alle kunder skal have mulighed for at få samme lave priser uanset, hvor meget de køber og uanset, om de er medlem i en forening eller bor et bestemt sted eller andet. På den måde lever vi op til vores ønske om ikke at presse vores kunder til at købe mere, end de har behov for, så de både sparer penge og undgår udsmid af gode fødevarer – ligesom vi har fravalgt flerstykpriser.
Salling Group og nemlig.com har på mail svaret, at de ikke ønsker at svare på spørgsmålene, mens de resterende kæder slet ikke har reageret.