Mens vi venter på en ny betalingslov
Dansk Supermarked fjerner i øjeblikket MobilePay-terminalerne i alle koncernens butikker. I stedet vil kunderne i løbet af foråret få mulighed for at betale med Nets mobile Dankort.
Man kunne måske forvente, at Dansk Supermarked i den forbindelse ville lancere sin egen app i stil med Coops medlemsapp - eller et loyalitetsprogram, der er knyttet til det mobile Dankort, som Dagrofas Spar og Meny i øjeblikket tilbyder sine kunder via det fysiske Dankort?
Men nej, siger koncernen. Det er der ikke planer om. Kunderne får alene tilbud om at benytte det mobile Dankort med alt, hvad det kommer til at indeholde - i lighed med kunderne i store dele af resten af detailhandlen.
Imens har Coop har meget fokus på at udvikle sin helt egen app, der ifølge koncernen vil komme til at indeholde endnu flere tilbud til kunderne. Appen indeholder allerede i dag både de personlige tilbud, medlemstilbud og ugens avis, opskrifter, gode råd om mad, opsamling af samlemærker og kvitteringer og adgang til nethandel med en lang række samarbejds-partnere, hvilket både giver rabat hos samarbejdspartneren og bonuspoint, der kan bruges til betaling i Coops butikker.
På samme måde kan kunderne i Spar og Meny få personlige tilbud via det loyalitetskoncept, der er tilknyttet Dankortet.
Men måske er det den revision af betalingsloven, der er på trapperne i Folketinget, der holder Dansk Supermarked tilbage?
Lov i høring
Erhvervs- og Vækstministeriet har netop fremsat den nye lov. Og kommer loven til at se ud, som det lovforslag, der har været i høring, skal der formentlig justeres i loyalitets-koncepterne hos både Coop og Dagrofa.
Betalingsloven skal revideres og træde i kraft senest i januar 2018, fordi EU har vedtaget et direktiv, der skal harmonisere reglerne for betaling m.m. Som en del af den lov, skal der nu tages stilling til, om det overhovedet skal være lovligt konsekvent at indsamle købs-oplysninger via et kombineret betalings- og loyalitetskort, når altså kunden en gang for alle har sagt ja til det.
Slaget står om kundens mulighed for at sige nej til indsamling af data i selve købsøjeblikket. Står det til erhvervsminister Brian Mikkelsen skal butikkerne ikke bare kunne indsamle købsoplysninger via et betalingskort. Kunderne skal i hvert fald tage stilling, hver gang de står ved kassen, og det kræver en knap på terminalen - eller et ekstra klik i betalingsappen, hver gang kunden handler.
Giver ekstra kø ved kassen
Det er Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd (DSK), i mod - blandt andet fordi det kan give ekstra kø ved kassen. Der bør ”ikke være krav om, at forbrugeren skal til- eller fravælge loyalitet i selve betalingsøjeblikket, da det vil øge ekspeditionstiden til ulempe for forbrugerne i almindelighed”, skriver DSK i sit høringssvar, hvor organisationen også gør opmærksom på, at ”et kombineret kort, hvor mange loyalitetskort kan ligge på det samme betalingskort, er fremmende for konkurrencen og for bredden i detailhandelen mv.”
Ifølge DSK vil bedre muligheder for at arbejde med kombinerede betalings- og loyalitetskort være godt for konkurrencen, da det giver ”plads til” flere loyalitetsprogrammer. Der er nemlig ifølge organisationen en grænse for, hvor mange kort forbrugerne fysisk gider have i sin pung.
Forbrugerombudsmanden arbejder
Hvorvidt det nogle kæder gør i øjeblikket, når de indsamler købsoplysninger, overhovedet er lovligt, tager Forbrugerombudsmanden i disse måneder stilling til. Det sker, fordi Forbruger-ombudsmanden i januar sidste år kom med en ny fortolkning af den eksisterende lov. Den nye fortolkning siger, at det ikke kun er banker, der ikke må indsamle oplysninger om kunden køb. Detailhandlen må heller ikke.
Derfor har Forbrugerombudsmanden det seneste år løbende kommunikeret med Dagrofa og Coop om deres kombinerede loyalitets- og betalingskort. Om afgørelsen fra ombudsmanden kommer før eller efter den nye lov er vedtaget, vides endnu ikke. Men mon ikke den nye lov kommer først?