Markante forskelle på kæders øko-andel i tilbudsavisen

Salling Group 27. feb 2019 -
This describes the image
Kilde: Tilbudsdata.dk
Skrevet af: Søren Tougaard

De danske forbrugere er verdensmestre i økologi. Ca. hver ottende dagligvarer, forbrugerne lægger i indkøbskurven, er i dag økologisk, viser tal fra Økologisk Landsforening.

De danske dagligvarekæder har da også travlt med at brande sig på netop økologi. Der er dog kæmpe stor spændvidde på, hvor meget mængden af økologiske dagligvarer fylder i kædernes tilbudsaviser.

I 2018 rundede Coop-ejede Irma for første gang en økologi-andel på 40 pct. i kædens tilbudsavis. Og der er længder ned til nummer to, Salling Groups discountkæde Netto, der ligger på en andel lige over 15 pct.

Det viser en undersøgelse af 16 dagligvarekæders tilbudsaviser i 2018, som er foretaget af Tilbudsdata.

- Irma sætter en agenda helt uden for nummer. Det, der er interessant ved tallene, er, at man godt kan positionere sig unikt i markedet, siger Claus Nykjær, direktør for Tilbudsdata.

De følgende tre pladser efter Irma er alle discountkæder og tæller, udover Netto, også Fakta og Rema 1000 med en øko-andel på henholdsvis ca. 14 og 13 pct.

Derimod kan det overraske, at Lidl er placeret som nummer 14 med en øko-andel på 6 pct. i kædens tilbudsavis - på niveau med Dagli’Brugsen og LokalBrugsen.

Ifølge Claus Nykjær kan Lidl dog godt have mange økologiske kampagner trods den beskedne øko-andel i tilbudsavisen.

- Discountkæderne slår på andet og mere end bare prisen. De går ind i f.eks. økologi og hele madspildsagenden, siger Claus Nykjær om undersøgelsens resultat.

Øko-æg topper

Aldi og Bilka sniger sig lige i top 10 og ligger med den samme øko-andel på 7 pct. i deres tilbudsaviser.

Her gavner det ikke Bilkas placering, at kampagnetyper ’spar x-antal pct.’ ikke tæller med i opgørelsen, da det ville sløre den totale andel af de økologiske varer på tilbud.

Netop Bilka kører fast med 25 pct. rabat på alt økologi hver anden søndag i måneden.

Samlet set var 10,4 pct. af kædernes dagligvaretilbud i tilbudsaviserne økologi sidste år, hvilket er det højeste niveau nogensinde.

Over de seneste tre år er andelen vokset med ca. 1 pct. om året, fortæller Claus Nykjær.

Ligesom på kædeniveau er der også markante forskelle på kategoriniveau.

- Stort set alle øko-kategorier er vokset set over en bred kam. Æg er dog i en liga for sig. 46 pct. af alle æg på tilbud er i dag økologiske, siger Claus Nykjær.

Blandt andre kategorier med en betydelig øko-andel i tilbudsaviserne finder man pasta og ris (ca. 24 pct.), frugt og grønt (22 pct.) samt baby og kolonial (ca. 20 pct.), viser undersøgelsen.

Opdateret 10. nov 2020