Manglende service trækker Salling Group i bund i brancheindeks

Salling Group 18. okt 2019 -
This describes the image
Salling Group Netto Loyalty Group Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Landets største dagligvarekoncern har sat hårdt ind for at sikre sig et godt image i befolkningen siden navneskiftet til Salling Group for halvandet år siden. Alligevel ligger alle koncernens tre kæder under gennemsnittet i Loyalty Groups nye Brancheindex Dagligvarer.

En omfattende modernisering og relancering af discountkæden Netto er i gang, Salling Fondene donerer i samarbejde med Føtex penge til lokale projekter, og en storstilet plastikstrategi er meldt ud, mens Netto samler plastik på strandene sammen med forbrugerne.

Men det er åbenbart ikke nok til at gøre kædernes butikker populære som det daglige indkøbssted.

I hvert fald ikke hvis man læser forbrugernes mening om Salling Groups tre kæder, Netto, Bilka og Føtex, i årets brancheindeks over 11 danske dagligvarekæder.

De tre kæder ligger i loyalitetsindekset med en 6. plads til Føtex, en 9. plads til Bilka og en 10. plads til Netto alle under gennemsnittet for de 11 kæder, der er med i Brancheindex Dagligvarer.

Datovarer og service

Godt 3000 forbrugere er blevet spurgt om deres vurdering af kæderne inden for parametre som tilgængelighed, service, produktkvalitet, tillid og værdi for pengene. Den laveste vurdering får Salling Group på service, hvor koncernen samlet set får en score på 68 point ud af 100, mens gennemsnittet ligger på 80 point.

Koncernens tre kæder indtager de tre bundpladser.

Service handler blandt andet om, hvor let det er at komme i kontakt med personalet, og om medarbejderne er professionelle og hjælpsomme.

Det samme gælder, når det kommer til tillid. Blandt de emner, der bliver spurgt til under emnet tillid, er, om kunderne oplever at finde varer, der er for gamle.

Ekstra Bladet skrev i august en længere artikelserie om datovarer i Netto, hvilket kan have påvirket forbrugernes opfattelse af discountkæden, der indtager 11. pladsen på tillid.

Kun når det kommer til værdi for pengene, ligger Salling Group samlet set over Coops kæder.

De to koncerner får henholdsvis 78 og 76 point, mens gennemsnittet ligger på 84.

Kigger man på de enkelte kæder, ligger Lidl i top, hvad angår værdi for pengene, mens Netto ligger som nummer 4 og Føtex helt i bunden.

Salling Group har ikke ønsket at kommentere brancheindekset.

Læs også: For fjerde år i træk vinder Rema 1000 på kundetilfredshed

Opdateret 10. nov 2020