Mælkeprisen tager en ny tur i rutschebanen
I halvdelen af august måned har de danske forbrugere kunnet købe en liter mælk i supermarkedet til 4,50 kr.
Efter at Aldi 14. august gav startskuddet til det andet større prisfald på mælk på mindre end et år - denne gang med 45 øre per karton - har flertallet af den tyskejede discountkædes konkurrenter også solgt deres billigste mælk til nøjagtig samme pris.
Det viser sig nu i endnu et dyk i den gennemsnitlige pris på mælken i butikkerne i august, som ifølge Danmarks Statistik faldt behersket til et indeks på 131,8 - mod 132,6 i juli.
Når faldet ikke er større, skyldes det dels, at den nye priskrig kun har haft effekt i godt halvdelen af måneden, dels at det i denne omgang tilsyneladende kun er priserne på den mælk, der i forvejen er billigst, som er sænket.
Det er mælk i kædernes egne mærker, de såkaldte private labels, som eksempelvis Budget i Føtex og Bilka og x-tra i Coops butikker. Discountmælken udgør imidlertid over halvdelen af den solgte mælk i butikkerne.
12 pct. billigere mælk
De to seneste prisfald i november 2014 og nu i august har foreløbig gjort den gennemsnitlige liter mælk 12 pct. billigere på et år.
Gennemsnittet dækker imidlertid over store variationer. Den økologiske mælk med en markedsandel i omegnen af 30 pct. koster stadig rask væk det dobbelte af discountmælken - eller mere.
Tidligere har meget store prisforskelle øget discountmælkens markedsandel på bekostning af både øko-mælk og konventionel mærkevare-mælk, men den effekt har ifølge det store mejeriselskab Arla Foods ikke vist sig endnu i år.
Selv om der her og nu er meget stor medieopmærksomhed omkring mælkepriser og kædernes forskellige støtte-initiativer for landmændene, er det aktuelle prisniveau ikke så usædvanligt.
Mælk er en vare, der længe har svinget meget op og ned.
I den seneste periode med såkaldt mælke-priskrig frem til sommeren 2013 var gennemsnitsprisen lidt lavere, end den er nu.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Graf: Ulrik Samsøe Figen / Danmarks Statistik