Madkøb på nettet stiger markant

Salling Group 11. feb 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Netsupermarkedet Nemlig. com ligger på en 19. plads på årets opgørelse af, hvilke hjemmesider danskerne handler mest på, og det er første gang nogensinde, at dagligvarehandlen er med på top 20. Det viser Foreningen for Dansk Internethandel, FDIHs netop udkomne årsrapport over ehandel i 2014.
Køb af mad og daglig varer på nettet har længe haltet bagefter i forhold til andre varer, men i 2014 steg handlen, så den nu udgør 6 procent af den samlede nethandel - eller 3 procent af den samlede handel med dagligvarer, mad og drikke. I 2012 og 2013 udgjorde den kun 4 procent af den sam lede nethandel.
En del af kategorien "Mad, drikke og dagligvarer" består af køb af mad fra cafeer og restauranter, men 35 procent er køb af dagligva firer - inklusive ikke tilberedt mad. Mad, drikke og dagligvarer står dermed for den største fremgang sammen med IT, Tele og Foto, der er steget fra 11 til 13 procent af den samlede handel.
Topscoren er tøj, sko og smykker, der udgør 18 procent af nethandlen.
Køber for 590 kroner i gennemsnit
Det er blandt andet handlen på Nemlig.com, der er ejet af stifter Stefan Plenge og mangemillionær og Bestsellerejer Anders Holch Povlsen, der har givet dagligvarerne en større andel af den gene relle handel på nettet.
Nemlig.com ligger nu med 0, 71 procent af nethandlen på en 19. plads efterfulgt af Matas. Foran Nemlig. com ligger både Bilka.dk og Coop.dk, der dog ikke sælger dagligvarer.
Blandt dem, der køber dagligvarer, mad og drikke på nettet, siger 36 procent, at de gør det, fordi varerne bliver leveret til døren. 17 procent begrunder købet med, at det er tidsbesparende. De køber i gennemsnit for 590 kroner.
Dansk ehandel gav i 2014 i alt en omsætning 73, 7 mia. kr. fordelt på 132 millioner handler. Det er især børnefamilierne, der køber mere på nettet.

Opdateret 10. nov 2020