Mad på nettet skal øge Bilkas omsætning med trecifret millionbeløb

Salling Group 14. aug 2017 -
This describes the image
Kædedirektør i Bilka foran containeren, hvor medarbejderne på hovedkontoret i dag kan afvente varer, de har bestilt på nettet fra Bilka i Tilst. Foto: Helle-Karin Helstrand

Der er endnu ikke sat en præcis dato på, men inden for de kommende måneder kan Bilkas kunder i Aarhus og København slippe for turen rundt i det store varehus, når de skal have mælk, brød og vaskepulver.

Turen klarer personalet, når kunden har bestilt sine varer via en app eller nettet.

Det nye koncept ”Bilka to go” forventes at have øget omsætningen i Dansk Supermarkeds hypermarkedskæde med 3 pct. i 2024.

- Vi forventer at sælge for et beløb, der svarer til 5 pct. af det, Bilka sælger for i dag, siger kædedirektør i Bilka, Mark Nielsen.

- Det er klart, at konceptet vil kannibalisere på det salg, vi har i forvejen. Vi forventer, at det i alt vil øge vores salg med i alt 3 pct., fem år efter, at det er rullet ud i hele kæden. Det kan vi være færdige med i 2019. Men det er en test de to steder, og udrulningen afhænger selvfølgelig af, hvordan det går, siger Mark Nielsen.

Han vil ikke sætte tal på kædens omsætning, men en forøgelse af omsætningen på 3 pct. vil betyde et netsalg på et trecifret millionbeløb.

Afprøvet på medarbejdere
Bilka har siden marts afprøvet ”Bilka to go” på medarbejderne på Dansk Supermarkeds lager og hovedkontor i Aarslev.

Det har ifølge Mark Nielsen været en succes.

- Vi har cirka 300 ordrer om ugen, og 529 ud af de 700 ansatte, der har haft muligheden, har afprøvet konceptet. Kunderne køber i gennemsnit for 20 pct. mere dagligvarer, end vores kunder i varehusene, siger Mark Nielsen.

Varerne er blevet plukket i Tilst, der derfor også skal være det ene af de to varehuse, der skal teste konceptet på kunderne.

- Derudover vil vi afprøve det i Københavnsområdet, og det bliver i Bilka Hundige, siger Mark Nielsen.

Kunderne skal hente deres varer ved den vareudlevering, hvor de i dag henter store nonfood-varer.

Udleveringen kommer til at fungerer som en drive-in, så kunderne kan blive siddende i bilen.

Alle varehusets 14.000 dagligvarer vil være tilgængelige i onlineshoppen, og tilbud fra avisen vil også gælde på nettet. Kunderne skal dog betale et emballagegebyr på 20 kr. per handel.

Opdateret 10. nov 2020