Lidl står alene med reaktion på prisdumping på smøger
Når det kommer til at overgå hinanden i CSR-tiltag, går det ofte hurtigt i dagligvarehandlen.
Men ind til videre ser det ud til, at discountkæden Lidl er alene om at gå ud af priskrigen på cigaretter.
Læs også: Lidl fjerner alle “billige” cigaretter fra hylderne
Lidl sagde forleden til Dansk Handelsblad, at man var i fuld gang med at fjerne alle billige cigaretter fra hylden - det betyder, at cigaretter, hvis pris ikke er steget svarende til den nye afgift, ikke længere kan købes i Lidls 130 butikker.
Men hverken Coop, Rema 1000 eller Salling Group følger efter.
- Vi vil ikke fjerne nogle cigaretter. For så vil vi ikke have de varer, som kunderne efterspørger. Og derfor blot sende dem over i andre butikker, der har dem. Løsningen er, at politikkerne indfører minimumspriser på cigaretter, skriver informationsdirektør Jens Juul Nielsen i en mail til Dansk Handelsblad.
Skatteministeriet har tidligere oplyst til Dansk Handelsblad, at det danske folketing ikke kan fastsætte minimumspriser uden om EU.
Læs også: Skatteminister vil stoppe priskrig på cigaretter
Fra Rema 1000 svarer kommunikationschef Jonas Schrøder i en mail:
- Det er ikke umiddelbart noget, vi vil gøre. Vi følger gældende lovgivning på området og fastsætter ikke priserne selv på denne vare. Fra politisk side kan man jo eventuelt foretage et indgreb, hvis politikerne mener, at tobaksproducenterne i deres kamp om markedsandele underminerer hensigten med afgiftsstigningen.
Salling Group har tidligere har sagt til Dansk Handelsblad, at koncernen ikke har modtaget tobak med gammel afgift efter 1. april, hvilket andre koncerner har.
Men Salling Groups kæder har tobak med priser, som producenterne har dumpet, og de bliver på hylderne.
- Myndighederne har valgt at øge afgiften på tobak med henblik på at mindske salget af cigaretter og dermed bidrage til at øge folkesundheden. Det er et skridt i den rigtige retning. Cigaretpriserne fastsættes som bekendt af producenterne og ikke, som for andre varer, af detailhandlen. Vi har fuld tillid til, at myndighederne griber ind, hvis den nye lovgivning og afgift ikke virker efter hensigten, lyder det fra i en mail fra Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs, Communication & CSR i Salling Group.
- Nogle tobaksproducenter har tilsyneladende indledt en priskrig for at fastholde lave priser på cigaretter. Hvis tobaksproducenterne således af egen drift er parat til at skære i avancerne, kunne det måske inspirere til at øge afgifterne yderligere. Den overvejelse håber vi, at politikerne vil gøre sig, skriver hun.
Aldi har ifølge kommunikationschef Louise Wendelbo ingen af de prisdumpede mærker på hylderne.
Dagrofa, der ejer Spar, Min Købmand og Meny, er ikke vendt tilbage på Dansk Handelsblads henvendelse. Men størstedelen af koncernens butikker er ejet af købmænd, der hver især kan beslutte, hvilke cigaretter de vil sælge.
Underdirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen, der repræsenterer de selvstændige købmænd, skriver på Twitter:
"Hvis producenter ikke har levet op til landets lovgivning, må Skattestyrelsen skride ind, hvilket ministeren også citeres for i DH. Butikker skal som bekendt sælge til stempelmærkeprisen. Forbrug bør også begrænses ved at følge den franske model med max 1 karton pr tur over grænsen".
Sidstnævnte henviser til, at DSK foreslår en ændring i rejsegodsbestemmelserne, så man ikke længere må tage fire kartoner cigaretter med over grænse - men kun én.