Lidl, Salling Group og Coop vinder international private label-priser

Salling Group 21. jan 2020 -
This describes the image
| |Foto: Colourbox

Siden 2017 har ESM, European Supermarket Magazine, hvert år udpeget årets europæiske private label-priser.

I år konkurrerede ikke færre end 44 produkter, fordelt på 11 kategorier i finalen.

Danmark vandt i år fire priser - de to gik til Lidl:

Den ene, i kategorien "Kød, fisk og skaldyr", blev vundet af Lidl Danmark med produktet Deluxe Tomahawk Steak, som er produceret af Skare Meat Packers.

"Dens iøjnefaldende præsentation får den til at skille sig ud på hylden," lød det fra dommerne, der også roste produktet for sin saftige smag.

Den anden Lidl-vinder, i kategorien "Mejeri", var Wassim Halals Blue Cheese-oste, som er produceret af Bornholms Andelsmejeri.

Om dem sagde dommerne blandt andet, at de ligger over, hvad man kan forvente af en discounter.

Som den tredje danske vinder, i kategorien "Nonfood rengøring", var Coop med Änglamark flydende vaskemiddel, produceret af Nopa Nordic.

Produktet blev blandt andet rost for sin "brugervenlige emballage" og anerkendt for at "give forbrugere mulighed for at træffe mere bæredygtige valg".

Salling Group vandt i kategorien "Personlig pleje" med produktet Iovena bomuld vatpinde, der er produceret af Zhejiang Kangmin Medical and Health.

Salling Groups bestræbelser på at reducere engangsplast blev anerkendt af dommerne, der beskrev produktet som et ”nyt, fremadrettet initiativ.” De roste også den "enkle, slanke" emballage.

Lidl havde yderligere fire produkter med i finalen - to under "Alkoholiske drikke", et i "Ikke-alkoholiske drikke" samt et i kategorien "Frost".

Coop kom i finalen med et produkt i kategorien "Frost", mens Salling Group var med i kategorien "Konfekture og snacks".

European Private Label Awards er åben for alle dagligvarekæder i hele Europa samt leverandører, der betjener den europæiske købmandsektor med private label-produkter.

Opdateret 10. nov 2020