Lidl øger svensk ekspansions-tempo
I Sverige har discount-fænomenet stadig kun nået kravle-stadiet. Trods 15 år med Dansk Supermarkeds Netto og næsten lige så mange med tyske Lidl er markedsandelen for discount endnu ikke nået op på de første 10 pct.
Men nu har de to dicountkæder på stort set samme tid besluttet at satse stort.
Begge kæder har for tiden travlt med at genopfinde sig selv i nabolandet på den anden side af Øresund gennem mere indbydende butikskoncepter - og højere ambitioner for ekspansionen.
Netto med 160 svenske butikker varsler 20-25 åbninger om året de kommende år for med tiden at nå op på 350-400.
Og Lidl med 169 butikker i landet i dag har lignende ambitioner, fortæller det svenske brancheblad ICA Nyheter.
- Vi sigter på 200 butikker i 2020, men på længere sigt er 300 butikker absolut et tænkeligt mål, siger Lidls ejendomsdirektør i Sverige, Johan Augustsson til bladet.
Selvtilliden er i orden
I Sverige har Lidl i en årrække arbejdet mere med at få styr på den grundlæggende drift end med at øge antallet af butikker. Men kæden har i de seneste år forstærket sit ejendomsudviklingshold kraftigt, og nu begynder det at vise resultater.
- Vi har finpudset de butikker, vi har, ved at fokusere på driften. Nu har vi den nødvendige selvtillid for at træde på gaspedalen. Syv nye butikker i år indebærer, at vi sigter endnu højere næste år. Vi vil rigtigt meget, og der findes egentlig ingen andre begrænsninger, end hvad vi rent praktisk kan nå, siger Johan Augustsson.