Lego øger omsætningen med 1,4 milliarder
Lego-koncernen offentliggjorde i dag sit årsregnskab for 2018, der viste en omsætningsfremgang på 4 pct. til 36,4 mia. kr., mens salget til forbrugerne gik frem med 3 pct.
En kombination af et øget salg og et fortsat fokus på investeringer i vækst resulterede ligeledes i en stigning i driftsresultatet på 4 pct. til 10,8 mia. kr. sammenlignet med 10,4 mia. kr. i 2017.
De fysiske legetøjsbutikker er på mange vestlige markeder udfordret af en stigende onlinehandel og nye digitale vaner blandt børn.
Senest er Top-Toy, der drev Toys R Us og BR-butikker i Danmark og det øvrige Norden, gået konkurs, og det har dermed fjernet en vigtig salgskanal for legetøjsproducenter som Lego.
Styrket partnerskab
Salling Group har dog overtaget BR-brandet i Danmark og genåbner snart 26 BR-butikker landet over. Det skal dog ses i lyset af, at Top-Toy talte ca. 100 butikker i Danmark.
- Vi havde sat ét mål for 2018: at stabilisere forretningen. Vi er tilfredse med at have nået målet og i tillæg levere moderat vækst både på top- og bundlinje. Vi er især opmuntrede over fremgangen i lyset af de udfordringer, legetøjsbranchen har stået over for, og det faktum at flere detailhandlere – såsom Toys R Us – har måttet lukke i 2018.
- I kølvandet på forandringerne i markedet har vi yderligere styrket vores partnerskaber med detailhandlen, og vi har fundet nye måder at nå forbrugerne gennem fysiske og digitale salgskanaler. På samme tid har vi øget vores markedsandele i vores største markeder verden rundt og har dermed trodset den generelle udvikling på legetøjsmarkedet, siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i Lego-koncernen, om udviklingen.