Leder: Skjult tobak flytter (også) omsætning

Salling Group 25. okt 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det har været længe undervejs. Men pludselig er spørgsmålet, om butikkerne skal skjule deres cigaretter, blevet et af de absolut varmeste overhovedet.

Ikke bare i dagligvarehandlen og dens nærmeste omegn, men også i en bredere offentlighed.

Anledningen er ikke mindst, at alle de største aktører i branchen med Coop og Salling i spidsen nu presser på for at få lovgivet mod synlige cigaretter i butikkerne.

Debatten har især taget fart, efter at Coop Danmarks topchef, Peter Høgsted, i en kommentar her i bladet gjorde sig til talsmand for at få dem skjult ved lov - og i forbifarten fik langet ud på forskellig vis efter rivalen Salling Group og Reitangruppens 7-Eleven.

Læs også: Kommentar: Her er en sag hvor politikerne også må bidrage!

Og det blev ikke forbigået i tavshed, som vi er vant til, men førte til et kontant modsvar fra Salling-siden, der omvendt gerne ville vide, hvornår Coop havde tænkt sig at gemme smøgerne væk.

De pågældende artikler er i parentes bemærket de absolut mest læste på vores website.

Læs også: Debat: Hvornår gemmer du tobakken væk, Høgsted?

Men som alle cigaretsælgere ved, er det ikke en gratis omgang at gemme smøgerne. Det kan dels koste at få dem dækket af i praksis - især, når sortimentet er bredt og dybt.

Men det allervigtigste er, at det flytter omsætning, når der sker noget med tilgængeligheden. Rygere sværger til bestemte mærker og vil gerne kunne finde dem nemmest muligt.

Og selv en så beskeden barriere som den, at de ikke lige kan ses, kan få mange til at vælge et andet sted at købe deres smøger. Og med den forsvundne cigaretomsætning følger der som regel også andre indkøb. Nogle gange store.

Læs også: Coop skodder tobakskænderi

Det er derfor, at det vil gøre mere ondt på Coop med de mange små butikker på landet at skjule tobakken, end det gør for Salling Group - som dog lider lidt under, at koncernen kom først og lige for tiden er alene om at gemme smøgerne væk.

Topchef Per Bank siger i dagbladet Børsen, at "det koster os et tocifret millionbeløb på bundlinjen at gemme cigaretterne væk. Det har vi det fint med. Men risikoen ved, at andre butikker ikke følger med, er naturligvis, at vi mister millioner i omsætning, mens de butikker, som ikke har valgt at hjælpe i kampen mod rygning, får en belønning via større omsætning".

Hos Salling havde man muligvis forventet, at flere kæder hurtigere var gået med på det gemme væk-initiativ, som egentlig blev startet af Rema 1000.

Læs også: Salling Group: Tobakstiltag er ikke et PR-stunt

Der ligger især et vedvarende pres på Coop med den traditionelt høje ansvarlighedsprofil.

Men mange af Coop-familiens Dagli'Brugser fungerer også som kiosker, og det er ikke sikkert, at de lokale rygere føler sig lige så velkomne som før, når cigaretterne ryger bag et forhæng - eller hvordan det nu lige bliver håndteret.

Derfor har Coop en særlig interesse i, at konkurrenter i kiosker, barer og på servicestationer og blandt købmændene hurtigst muligt bliver pålagt det samme handicap i forhold til cigaretsalget.

Her er der altså for alvor tale om et ansvarlighedstiltag, der ikke er omkostningsfrit for kæderne. Men i meget forskelligt omfang.

Læs også: Sundhedsministeren langer ud efter Coops tobaksindsats

Med det kapløb blandt dagligvarekæderne om at skjule cigaretterne, som blev sat i gang sidst i juni, blev der startet en bølge, som ikke lige går i sig selv igen.

For tiden er der ikke et Folketingsflertal for at påbyde at gemme smøgerne - til lettelse for mange kiosker, hvis eksistens er mere eller mindre afhængig af cigaretsalget.

Men folketingsflertallet kan skifte fra blåt til rødt efter et valg, som ikke er så langt væk. Og så kan situationen hurtigt blive en helt anden.

Læs også: Minister afviser bøn om skærpet tobakslov

Derfor vil enhver logik tale for, at kioskerne i endnu højere grad bør stræbe efter at basere deres eksistens på andet end cigaretsalget, for den langsigtede trend peger under alle omstændigheder i retning af, at rygning er et fænomen, der er på vej ud.

Og så længe rygning sætter sig så skræmmende spor i sygdomsstatistikkerne, vil presset på rygerne ovenfra kun vokse.

I grunden handler det hele om at undgå, at de unge begynder at ryge. Røgfri generation i 2030 er et smukt mål.

Men lige for tiden ligner det mere et internt brancheslagsmål om, hvem der skal ende med Sorteper.

Opdateret 10. nov 2020