Lavpriskæden ABC tjener styrtende
Den korte, jyske dagligvarekæde ABC Lavpris tjener penge.
Mange penge.
Faktisk afslutter kædens 13 butikker årsregnskaberne for 2013/14 med et samlet resultat efter skat på cirka 23 mio. kroner. Dertil kommer kædekontorets regnskab, der er lagt sammen med butikkens i Videbæk. Det regnskab viser et resultat efter skat på fire mio. kroner. For 11 ud af 13 butikker er resultatet i dette regnskabsår bedre end året før, mens der er en meget lille tilbagegang i to butikker.
- Der er ingen tvivl om, at ABC Lavpris har en virkelig god forretning, og at ledelsen er blandt branchens bedste til at tjene penge, siger ekspert i dagligvarebranchen, Henrik Libak, Libak Retail, der har kigget på kædens regnskaber.
ABC Lavpris offentliggør ikke sin omsætning i regnskaberne, men direktør for ABC Lavpris, Ejvind Okholm, fortæller, at kæden vækster 3-4 pct. på omsætning om året, og at den nu har rundet milliarden.
- Vi er på vej mod 1,1 mia. kroner, men avancen er presset, og vores indtjening er status quo, siger Ejvind Okholm.
Den korte kæde er etableret af fætrene Esper og Henning Tobiasen, der åbnede deres første butik, ABC Super, i 1981 i Videbæk. I dag består kæden af 12 butikker i det midtjyske og én på Fyn, og Esper Tobiasen har generationsskiftet med sine børn, Lea Nielsen, Torben Tobiasen og Pia Byskov.
Resultat på 6 mio. kroner
Kædens regnskabsmæssigt bedste butik i Tørring afslutter regnskabsåret 2013/14 med et driftsresultat på 6,3 mio. kroner og et resultat efter skat på 4,8 mio. kroner. De to næstbedste af kædens butikker slutter begge året med et driftsresultat på mere end fire millioner kroner og et resultat efter skat på mere end tre mio. kroner.
Henrik Libak, der har været direktør i Dansk Supermarked i mange år, men nu driver en selvstændig rådgivningsvirksomhed i Libak Retail, giver ABCs resultater fine karakterer.
- Butikkernes dækningsbidrag er meget højt sammenlignet med resten af branchen, siger Henrik Libak.
- Kæden har god omkostningsstyring, og de vælger nogle placeringer, hvor de ikke skal betale for meget i husleje, og hvor de ved, at de kan tjene penge. De også rigtig dygtige til at købe ind. De køber blandt andet en del spotvarer/partier hjem til gode penge, som de så kan sælge billigt, forklarer han kædens succes.
- Dertil kommer, at kæden har ry for at skabe en god korpsånd og et godt arbejdsmiljø. Det betyder formentlig, at medarbejderne har færre sygedage, og at de er villige til at give den en ekstra skalle, siger Libak.
Underskud i én butik
En af kædens butikker kører dog med underskud. Det er en tidligere SuperBest-butik i Brædstrup, som ABC Lavpris overtog i efteråret 2011. Den afslutter året med et driftsresultat på minus 0,9 mio. kr., hvilket dog er en halvering af underskuddet året før.
- Det er godt klaret at halvere et underskud på ét år, og det er jo netop et tegn på, at de er dygtige, siger Henrik Libak.
Egenkapitalen i Brædstrup ender på minus 5,2 mio. kroner, men i årsrapporten skriver ABC Lavpris "baseret på erfaring fra andre butikker i koncernen forventes egenkapitalen genetableret via indtjeningen i kommende regnskabsår alternativt via kapitaltilførsel."
- Man har formentlig ikke forestillet sig, at det ville tage så lang tid, at vende en et underskud til overskud. Det er mit indtryk, at det for ABC Lavpris ikke handler om at ekspandere for alt i verden, siger Henrik Libak.
Butikken i Glamsbjerg på Fyn, der åbnede i 2011, har kørt med underskud de første år, men kommer i 2013/14 ud med et lille overskud efter skat på 123.213 kroner.
Ejvind Okholm forklarer nye butikkers underskud med en hurtig afskrivning.
- Når vi overtager en eksisterende butik, afskriver vi de dele af investeringerne vi må, lige så hurtigt som vi må – det vil sige over fem år. Efter de fem år, giver butikkerne overskud, siger han.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Direktør for ABC Lavpris, Ejvind Okholm, i en af kædens butikker.
Foto: Ulrik Samsøe Figen