Kvickly og SuperBrugsen slår deres tilbudsaviser sammen
Noget tyder på, at en del den kontinuerlige CSR-kamp dagligvarekoncernerne i mellem nu kommer til at stå om ugens tilbudsaviser.
Tidligt i morges meldte Salling Group ud, at Føtex i miljøets navn skærer ned på sideantallet i ugens tilbudsavis.
Læs også: Føtex barberer tilbudsavisen
Nu meddeler Coop, at tilbudsavisen fra kæderne Kvickly og SuperBrugsen lægges sammen til én.
Det betyder, at forbrugere i de områder, hvor der er både en Kvickly og en SuperBrugs i fremtiden kun vil få en avis. I de områder af landet, hvor der ligger en Kvickly, vil avisen desuden have tilføjet et antal ekstra sider med tilbud, der kun gælder i Kvickly – f.eks. nonfood.
1. januar stoppede Coops Dagli'Brugs-kæde helt distributionen af sin trykte tilbudsavis. Det skete efter en testperiode, hvor avisen kun kom hver anden uge.
Ifølge Coop har koncernen reduceret mængden af tilbudsaviser med 40 pct. fra 2017-2019. Koncernen har længe arbejdet en ny version af den digitale tilbudsavis, ligesom mange tilbud kommer ud via Coops medlemsapp.
- Med de klima-udfordringer verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt, svarende til 336.000 tons CO2. Derfor undrer det mig meget, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri, siger adm. direktør for Coop, Peter Høgsted.
Han har for nylig opfordret klimaminister Dan Jørgensen til at forbyde tilbudsaviserne.
De to kæders nye fælles tilbudsavis, hvor den første gælder fra 24. januar, er foreløbig en test, der kører de kommende måneder, skriver Coop i en pressemeddelelse.
Coops tilbudsaviser er miljømærket med EU-Blomsten og er FSC-certificeret.