Kvalitetschef i Coop: Kunderne er nødt til at hjælpe os

Salling Group 18. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Det er en selvfølge, at medarbejderne i landets dagligvarebutikker vasker hænder jævnligt.

Men hvad kunderne gør, har butikkerne hidtil kun blandet sig i ved eksempelvis bakeoff-afdelinger og andre selvbetjente afdelinger, hvor fødevarerne ikke er pakket ind.

Den nye situation med den omfattende corona-epidemi får nu dagligvarebranchen til at appellere en ekstra gang til kunderne.

- Vi skal alle gøre os ekstra umage, men vi er afhængige af, at kunderne også hjælper til. At de har rene hænder, når de kommer ind i vores butikker, at de holder afstand, og at de ikke kommer ind i butikkerne, hvis de har symptomer på, at de er syge, siger kvalitetschef i Coop Malene Teller Blume.

Hun understreger, at dagligvarekoncernerne løbende er "i meget tæt dialog med både hinanden og fødevaremyndighederne" for at sikre, at alle forholdsregler bliver taget i butikkerne.

- Vi er i følger alle anvisninger fra myndighederne, og der er skruet ekstra op for hygiejnen. Blandt andet spritter vi alle flader af hyppigere end normalt, selv om myndighederne siger, at risikoen for at blive smittet via en kontakt med kundevogne eller andre flader er yderst minimal. Og corona smitter ikke gennem fødevarer, siger Malene Teller Blume.

Ifølge myndighederne er der ingen grund til, at kunderne benytter handsker. Tvært i mod kan handsker give en falsk tryghed, hvis de ikke skiftes ofte.

- Men vi lader det være op til vores medarbejdere, om de vil benytte handsker. Hvis det giver nogle en ekstra tryghed, kan de vælge at bruge handsker, hvor de føler behov, siger kvalitetschefen.

I alle dagligvarehandlens butikker hænger nu skilte, der opfordrer kunderne til at holde afstand og undgå håndtryk og anden nærkontakt, at vaske hænder ofte og at hoste og nyse i ærmet - ikke i hånden.

Læs også: Fødevareminister til forbrugerne: Vask hænder og hold afstand

Opdateret 10. nov 2020