Kun Remas tilbudsaviser lever op til højeste miljøkrav

Salling Group 14. jan 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Dansk Handelsblad
Skrevet af: Søren Tougaard

Klimadagsordenen er for alvor rykket ind på direktionsgangen blandt de hjemlige dagligvarekoncerner. Senest har Coop fremlagt en klimaplan, der skal sikre en klimapositiv drift i 2030, mens Lidls energiforbrug skal være CO2-neutral allerede i år.

De høje, interne klimakrav har dog endnu ikke ramt dagligvarekædernes tilbudsaviser.

DR Nyheder har spurgt Salling Group, Coop Danmark, Rema 1000, Lidl og Aldi om deres tilbudsaviser er miljømærkede, og hvor de bliver trykt.

Her viser rundspørgen, at det blot er Rema 1000, der opfylder den højeste miljøstandard til trykte tilbudsaviser - det nordiske Svanemærke.

Samtidig er Rema 1000 den eneste virksomhed, der får trykt alle tilbudsaviser i Danmark.

Anvender typisk EU-Blomsten

Hos Salling Group og Lidl bærer tilbudsaviserne f.eks. EU-Blomsten, mens Coop desuden har tilføjet FSC-mærket på sine tilbudsaviser. Dog med undtagelse af SuperBrugsen.

Her viser det sig nemlig, at SuperBrugsens tilbudsaviser endnu ikke er miljømærkede.

I Coop oplyser informationsdirektør Jens Juul Nielsen til DR Nyheder, at SuperBrugsens tilbudsaviser alligevel overholder miljøkravene trods den manglende mærkning, og at SuperBrugsens tilbudsaviser fra uge 4 også vil blive trykt med synlige miljømærker.

Svanemærket er certificeret af tredjepart og begrænser brugen af miljø- og sundhedsskadelige kemikalier og materialer. Samtidig stiller Svanemærket krav til trykkeriet energi- og vandforbrug, andelen af miljørigtigt papir, papirspild mv.

EU-Blomsten begrænser brugen af miljø- og sundhedsskadelige kemikalier i tryksager og stiller blandt andet krav om materialer, papirspild, affaldhåndtering, miljøvenlig papir mv.

 

Opdateret 10. nov 2020