Krisen får danskerne til at købe forkælelse i supermarkedet

Salling Group 23. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Coronakrisen vil uomtvisteligt efterfølges af en økonomisk krise, og med den vil forbrugernes indkøbsadfærd ændre sig yderligere. Det skaber nye muligheder for de dagligvarekæder, der er klar til at gribe dem.

Ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch og Birch er restaurationsbesøg et af de forkælelsesgoder, som forbrugerne tillader sig under højkonkunkturer.

- Men under en økonomisk krise udsætter eller aflyser vi udespisningen. Vi har dog fortsat brug for at forkæle os selv, og det kan vi gøre ved at købe noget lækkert i supermarkedet, siger Flemming Birch.

De fleste forbrugere vil altså prioritere at bruge lidt flere penge i supermarkedet, men de vil have værdi for pengene.

- Vi vil ikke føle os snydt, men værdi for pengene kan også være den gode oplevelse, når vi køber ind, siger Flemming Birch og tilføjer, at der også vil være en gruppe forbrugere, der får færre penge mellem hænderne.

- For dem vil prisen være afgørende, siger han.

Ifølge Dansk Bank lå påske-periodens dagligvaresalg 25 pct. over det normale, hvilket formentlig dækker over både flere varer og dyrere varer.

Hvornår cornakrisen overhovedet gør det muligt igen at spise ude, vides ikke. Men selv når restauranterne genåbner, kan det tage tid, før niveauet for udespisning bliver det samme, som før coronakrisen.

- Der skal skabes en tillid i den danske befolkning i forhold til at gå ud. Baseret på hvad vi så før nedlukningen af Danmark, ved vi, at befolkningen var mere forsigtige end myndighedernes anvisninger, siger Katia Østergaard Neumann, der er adm. direktør i brancheorganisationen Horesta til DR Nyheder.

Skruer op for profilen

Meny en af de kæder, der har fået nye kunder under krisen.

- Vi startede 2020 med en pæn vækst, men coronakrisen lagde en vækst på en tocifret procent oveni. Påsken var helt forrygende. Jeg tør godt vove et øje på, at vi har taget markedsandele, siger Kenneth Pedersen, der suppleres af købmand i Meny i Horsens, Søren Hansen.

- Nu kan kunderne ikke komme ud at spise; i stedet forkæler de sig selv med at købe en god bøf med alt, hvad dertil hører. Det betyder, at vi har fået lov til at vise, hvad vi kan inden for frugt og grønt, vin, slagter- og delikatesse, og jeg føler virkelig, at vi bliver valgt til, siger Søren Hansen.

Kæden kan i begyndelsen af maj fejre sit femårs jubilæum, og i den anledning er der da også planer om at skrue ekstra meget op for højprofil-blusset.

- Det vigtigste i en krig er at bringe sine egne våben i brug i en offensiv. Vores våben er vores DNA, som vi vil styrke med otte nye initiativer i løbet af 2020 og 2021. Blandt andet er der et uforløst potentiale omkring iscenesættelsen af både vores madarbejdere og vores kvalitetsvarer, siger kædedirektør Kenneth Pedersen, der forudsiger en ny kamp om kunderne efter corona.

Coop oplever vækst på økologien.

- Der, hvor vi allerede nu kan registrere en stigning i salg af lidt dyrere varer, er på økologien, hvor vi har en markant større vækst de seneste seks uger, siger kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Netto-direktør Michael Løve forventer til gengæld, at forbrugerne vil ”føle tilfredshed med lidt mindre. En lidt mere back to basics-adfærd hos forbrugerne”. Det siger han i et interview med chefredaktør Niels Lunde fra Børsen. ”Vi er på vej mod recession. Vi er som familie blevet samlet lidt mere i en kerne, og det tror jeg ikke bliver ændret lige foreløbig”, siger han.

Opdateret 10. nov 2020