Konkurrencen om kunderne skærpes i sommerlandet

Salling Group 6. jul 2020 -
This describes the image
Foto: Nemlig.com

Corona-krisen har skabt usikkerhed i sommerlandets dagligvarebutikker, der ikke ved, hvor mange danske og udenlandske gæster, der rykker ind i sommerhuse og på campingpladser. Det kan være afgørende for deres årsomsætning.

Nu melder en ekstra konkurrent sig på banen - i hvert fald i nogle områder af sommerlandet: Markedsledende onlinesupermarked Nemlig. com udvider i den kommende højsæson sit leveringsområde til nogle af de største sommerhusområder: Løkken, Blokhus, Skagen og Marielyst på Falster.

Nemlig.com er i forvejen på Djursland og i Nordsjælland, hvor der også er mange sommerhuse, men den sydligere del af den jyske vestkyst med Søndervig, Hvide Sande og Blåvand når Nemlig.com ikke.

Til det siger Nemlig.com i en mail: ”Vi fastlægger vores midlertidige sommerhusområde ud fra antallet af sommerhuse og den service, som vi kan tilbyde kunderne, så vores kunder kan få den bedst mulige service – også når de får leveret til sommerhuset.”

Ringkøbing-Skjern Kommune er den kommune i Jylland med flest sommerhuse, viser en analyse fra 2018 fra Danmarks Statistik. Jammerbugten med Løkken og Blokhus ligger på en tredjeplads.

Coop er landsdækkende

Under coronakrisen har betydeligt flere forbrugere valgt at købe dagligvarer på nettet, og nogle forbrugere ønsker måske fortsat at handle online, når de rykker ud i sommerhuset. Men Nemlig.com er ikke alene om onlinekunderne. Coop.dk Mad leverer eksempelvis i hele landet på nær øer uden broer.

- I de tyndest befolkede områder kommer vi kun fem dage om uger, men i det nordsjællandske, hvor der er flest sommerhuse, har vi intensiveret leveringen. Her behøver folk ikke være hjemme, siger kommerciel direktør for Coop. dk Mad, Lars Rasmussen.

Når Coops kunder får leveret i Nordsjælland og i København, Aarhus og Odense, kommer varerne fra Coops centrallager, mens 62 butikker plukker og leverer til resten af landet.

- Når vi leverer fra en butik, skal kunden være hjemme, fordi det kræver store mængder ekstra emballage, hvis kølevarerne skal kunne stå og vente på kunden. Det er der ikke plads til i butikkerne, siger Lars Rasmussen.

Han tilføjer, at kunden kan bestille leveringen inden for et tidsrum på få timer, og at kunden får en sms med et leveringstidspunkt inden for en halv time.

Købmænd kan også levere

Salling Group tilbyder bestil og hent via Bilka og Føtex, der kun har få butikker i sommerlandet. Føtex’ nye satsning Føtex Køb&Hent er dog blandt andet i Nykøbing Falster, tæt på ferieområdet Marielyst.

Kun Nettos Fillop, der sælger nonfood og tørkolonial, leverer varer ud i hele landet.

- Det gælder ikke kun i sommersæsonen, og vi kan se, at kunderne tager deres basisvarer med ud i sommerlandet, hvor de flytter deres leveringer til. Og så supplerer de ellers deres Fillop-varer med de varer, man gerne vil tage stilling til, i butikken: jordbær, de nye kartofler, frisk fisk og bøffer, siger kommunikationskonsulent i Salling Group Kasper Reggelsen.

Forbrugere, der ikke ønsker at komme ind i en butik, har også mulighed for at bestille varer hos Rema 1000, der leverer via Vigo, eller en lokal Spar- eller Min Købmand-butik, der for størstedelens vedkommende gerne kører ud med varer.

Opdateret 10. nov 2020