Kenneth Nielsen skal sikre vækst i Dansk Supermarked
Kenneth Nielsen, vice president for E-commerce & Digital i Dansk Supermarked, har en vigtig mission i Dansk Supermarked. Med koncernens opkøb af netbutikken wupti.com skal han sikre Dansk Supermarked betydelig vækst i de kommende år.
Det er han klar til nu, hvor han bliver en af de betydeligste netspillere på det danske marked med bilka.dk, snart også føtex.dk og som det nyeste wupti.com i porteføljen.
Hans mål er klart: Han skal sikre Dansk Supermarked en vækst inden for nethandel, der overstiger markedets i forvejen hastige vækst:
– Vores vækst bliver meget voldsom, siger han i et interview med Dansk Handelsblad og fortsætter:
– Mit mål er, at vi skal vinde markante markedsandele. Det skal vi på et marked, der i forvejen har en organisk vækst på 15-20 pct., så skal der er markant vækst til for at hugge markedsandele.
Udvider sortimentet
Wupti har hidtil koncentreret sig om elektronik og hvidevarer, men man arbejder på at udvide sortimentet og gøre det mere bredt.
– Det er her, vi for alvor skal ind. Vi vil helt afgjort se en sortimentsudvidelse i wupti.com i de kommende år. Det bliver et langt bredere produktsortiment – både bredde og dybde. Det kommer vi til at samarbejde om i bilka.dk og wupti.com.
Målet er at blive førende på e-handel inden for bl.a. legetøj, bolig og cykler. Opkøbet tilfører samtidig Dansk Supermarked den volumen, der er så afgørende for at få attraktive priser på nettet.
Veje til vækst
For Dansk Supermarkeds topchef, adm. direktør Per Bank, ligger koncernens strategi for den fremtidige vækst nu klar.
Hans analyse er, at der ikke kan ventes nogen vækst af betydning i de fysiske butikker herhjemme. Væksten skal komme fra onlinesalg samt fra Netto i udlandet.
Dansk Supermarked oplever allerede nu fremgang i salget via omnichannel, hvor varehusene og bilka.dk spiller sammen. Men man har manglet en "pure player", altså en netbutik uden fysiske butikker.
Det har man nu med wupti.com.
Kenneth Nielsen har en detaljeret viden om nethandel. Han blev for et halvt år siden hentet til Dansk Supermarked fra en toppost i internetselskabet Amazon, der er kendt for nethandel og e-bogslæseren Kindle. Før var han i en lang årrække hos Apple. Nu står han i spidsen for Dansk Supermarkeds e-commerce.
Større dynamik
Ifølge Kenneth Nielsen har Wupti den fordel, at virksomheden ikke har fysiske butikker. Han siger, at den nuværende onlineforretning tjener to formål, nemlig at skabe omsætning og at kæde onlinehandel sammen med de fysiske forretninger. Købet af wupti.com kan som ren netvirksomhed skabe større dynamik.
Hvad gør de internationale giganter så gode?
– Det, der gør dem utroligt dygtige er, at de er gode til at tænke anderledes og uden hensyn til, hvordan tingene fungerer i dag, hvordan kan man så gøre tingene anderledes. Hvis man tager kunden i fokus, hvad er det så for behov, der skal dækkes. Det er de utroligt gode til. Desuden er de gode til at tiltrække superdygtige mennesker, der gerne vil ind og gentænke og ændre på den måde, man ellers gør tingene på. De tænker typisk på en meget høj skala. Man er med på, at for at bygge noget op og for virkelig at være konkurrencedygtig, så skal man tænke meget stort. Det er det, de gør, siger Kenneth Nielsen.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Kenneth Nielsen står i spidsen for Dansk Supermarkeds e-commerce.
Foto: Jesper Rais