Kapløbet om at gemme tobak er afblæst
Dagligvarebranchen gik måske en lille smule i selvsving, da Rema 1000 i slutningen af juni – i håb om at være den første - meddelte, at kæden vil fjerne tobakken fra butikshylderne fra årsskiftet.
Én efter én meldte konkurrenter sig ind i kampen om det gode image, som det skal skabe at fjerne tobakken fra hylderne og dermed sikre, at unge ikke begynder at ryge.
Helt først på beatet var discountkæden nu ikke, for allerede i marts blev Magasins Mad & Vin på Kongens Nytorv i København det første supermarked i Nordeuropa, som ryddede hylderne for tobaksvarer – og det virker.
- Vi kan selvfølgelig se, at vi ikke får det salg ind, som lå på tobakken. Men det er ifølge planen og en del af, at vi ønsker at gøre noget andet, oplyser Magasins marketingchef, Birgit Winkel, med henvisning til, at man har erstattet tobakken med sunde produkter.
Får ikke sved på panden
Kapløbet mellem de store kæder vandt Salling Group. 12. juli var tobakken gemt væk i Netto, og fra 1. oktober skal rygerne også lege gemmeleg i koncernens øvrige kæder.
Og i sidste uge kunne Nettos landedirektør, Brian Seemann, så fortælle, at den første måned uden synlig tobak har ført til et fald i tobakssalget på 5 pct.
Men den hurtige udrykning i Salling Group har ikke – officielt i hvert fald – givet sved på panden hos konkurrenterne.
- Det betyder ingenting for os. Vi har ingen tidsfrist. Vi skal have fundet en løsning, der er holdbar, og som fungerer for vores over 1000 butikker, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.
- Vi har tre hensyn: Personalet skal kunne håndtere det, voksne, der har besluttet sig for at ryge, skal have mulighed for at ryge, og unge skal ikke blive fristet til at begynde. Det arbejde er vi i gang med, uddyber han.
Venter til 2019
Også i Dagrofa har man taget sig tid til at udvikle bud på en holdbar løsning.
- Vi har fået udviklet nogle forskellige løsninger, som vi starter med at teste i september – specielt med henblik på at sikre, at det fungerer for personalet, men selvfølgelig også for kunderne, som ønsker at købe tobak, siger CSR-chef i Dagrofa, Mogens Werge.
I første omgang bliver mulighederne testet i 6-8 uger i seks butikker spredt ud over landet – to fra henholdsvis Meny, Spar og Min Købmand.
- Vi har forskellige formater i kæderne, så for os har det været vigtigt at lave nogle forskellige ting, som kan moduleres. Det har været vigtigt at finde noget, som vi både synes er funktionelt, men som også ser pænt ud, og som kan holde, siger Mogens Werge, der forventer udrulning til alle butikkerne i løbet af første halvår 2019.
Heller ikke Lidl har hastværk med at gemme cigaretterne væk.
- I Lidl er vi meget bevidste om vores ansvar, når det handler om at sælge tobak. Vi arbejder i øjeblikket på at finde den bedste løsning til at gøre tobaksvarer mindre iøjnefaldende ved at skjule dem for vores kunder i butikkerne, siger salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson.
Rema holder indtil videre fast i sin oprindelige plan om, at tobakken er skjult fra nytåret.