Kædernes kødsalg er under pres
- Kødsalget falder, som det gør i markedet generelt. Til gengæld vokser delikatesse og færdigretter.
Sådan lyder det kort fra Kvicklys kædedirektør Allan Kristoffersen på spørgsmålet om, hvilke kategorier der vækster og falder i varehuskædens 70 butikker.
Til Dansk Handelsblad har Coops analysechef Lars Aarup tidligere fortalt, at salget af hakkede oksekød er faldet med 1-2 pct. om året i Coops butikker siden 2012.
Til gengæld er salget af vegetariske og veganske produkter steget med ca. 50 pct. om året de seneste to år båret frem af især plantefars og plantedrikke. F.eks. udgør plantefars i dag omkring to pct. af Coops samlede salg af hakket oksekød.
- Vi forventer en lidt højere vækst i år. Det skyldes først og fremmest, at der kommer et stigende udbud af plantebaserede varer på hylderne, lyder forventningen fra Lars Aarup, der understreger, at de plantebaserede alternativer til kød stadigvæk udgør under 1 pct. dagligvarekoncernens kødsalg.
Salling Group havde i 2018 en vækst i salget af veganske varer med 30 pct.
Tidligere på året kunne Salling Group berette om forbrugernes stigende interesse for veganske produkter på tværs af Bilka, Netto og Føtex samt en solid vækst i salget af frugt og grønt i alle tre kæder.
Salling Group har ikke svaret på Dansk Handelsblads henvendelse om, hvordan koncernen oplever udviklingen indenfor kødsalget, men generelt vil Danmarks største dagligvarekoncern gøre det lettere for kunderne at træffe bæredygtige valg, f.eks. ved at tilbyde et større udvalg af veganske produkter som alternativer til kød, forlyder det.
Mere fisk og fjerkræ på menuen
I Dagrofas flagskibskæde Meny, der tæller 117 butikker, oplever man en ændring i forbrugernes købsmiks.
Fra at forbrugerne hovedsageligt har købt grise- og oksekød, køber de nu i højere grad fisk og fjerkræ, fortæller Finn Christiansen, kommerciel direktør i Meny.
- Vi forventer, at store prisstigninger på især grisekød vil sætte yderligere skub i denne tendens. Meny har et bredt sortiment indenfor vegetariske produkter og retter, og vi ser et stigende salg indenfor disse produktkategorier.
- Vi har derfor også valgt at opgradere vores frugt- og grøntmedarbejdere til grøntgastronomer. De har været på kursus, hvor der blandt andet har været fokus på rådgivning og måltidssammensætning, siger Finn Christiansen.