Kæder: Kunder viser hensyn og holder afstand

Salling Group 23. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Lidl
Skrevet af: Søren Tougaard

Alle danske dagligvarebutikker har de seneste dage taget en lang række tiltag, der minimerer risikoen for, at coronavirus breder sig under danskernes indkøbsture.

Tilbagemeldingen fra alle aktører efter den første periode er, at tiltagene virker.

Det er den samlede melding fra Salling Group, Coop, Dagrofa, Rema 1000, Lidl, Aldi, 7-Eleven, Circle K, Q8, Løvbjerg, ABC Lavpris og De Samvirkende Købmænd i øvrigt, der for første gang har sat sig sammen for at sikre den bredest gennemførsel af tiltag, der skal reducere risikoen mest muligt.

Blandt de tiltag, der er gennemført eller ved at blive implementeret er:

- skilte i alle butikker med regler og råd om korrekt adfærd i butikkerne

- afstandsmarkører i gulvet, der sikrer, at kunderne holder afstand, specielt ved kassen

- etablering af plexiglas ved kasselinien, for at skabe afstand mellem kunder og medarbejdere

- informationskampagner på alle medieplatforme

"Erfaringen fra samtlige aktører er, at kunderne i den grad har forstået budskabet.De holder afstand og optræder meget hensynsfuldt i butikkerne. Omsætningen, der de seneste dage er tilbage på helt normalt niveau, er blevet spredt ud over hele dagen i større omfang end tidligere, så der er færre kunder på samme tid i forhold til normalt", lyder det i en fælles pressemeddelelse.

Det er dog stadig afgørende, at alle sørger for at holde afstand og følge myndighedernes retningslinjer.

Derfor vil alle kæder intensivere deres informationsindsats, lokalt og landsdækkende, de kommende dage for at sikre, at den positive adfærd i butikkerne fastholdes.

Her opfordres kunderne til fortsat at følge de gode råd. F.eks husk at sprede indkøb over dagen, kom kun en, når man handler og vask hænder/sprit af inden køb.

Opdateret 10. nov 2020