International uddannelse skal hjælpe Netto til den dobbelte omsætning
Med et mål om at fordoble Nettos omsætning for øje, har Dansk Supermarked Group nu lanceret en international, intern uddannelse, der skal klæde ledere i Netto på til at klare opgaver i de fem europæiske lande, hvor kæden har butikker – og på hovedkontoret med opgaver som blandt andet indkøb.
- Vi har altid haft talentprogrammer, men nu målretter vi uddannelsen til talenter, der gerne vil arbejde mere internationalt. Vi lover ikke kursisterne et internationalt job eller et job i udlandet, men vi tilbyder dem et accelereret læringsforløb, hvor de blandt andet vil blive undervist af Dansk Supermarkeds topledelse samt møde og lære af lederkolleger fra de fem lande, Netto opererer i. Uddannelsen vil under alle omstændigheder styrke deres evne til at drive forretning på en måde, som de ellers ikke har mulighed for i deres hjemlande, siger Group Senior Director, Dansk Supermarked Group, Christian Flø.
Kursister fra fem lande
Netto har i øjeblikket – udover i Danmark - butikker i Polen, Sverige, Tyskland og England, og på hvert hold vil der fra hvert land være to til fire kursister, der lige nu arbejder på distriktschef-niveau eller på et tilsvarende niveau i administrationen. Kursisterne skal kunne klare sig på engelsk, men der er intet specifikt krav til uddannelse.
- Der er plads til flere butikker i de lande, hvor Netto er, og det kræver, at vi har ledere, der har kendskab til både Dansk Supermarked Group og til kulturen i de lande, hvor de skal arbejde, siger Christian Flø.
Uddannelsen består af fem moduler på hver tre til fire dage – i alt 17 kursusdage i løbet af et år. Emnerne er blandt andet projektledelse, personlig udvikling og procesledelse, og gennemføres på skift i de forskellige lande. Derudover vil der i løbet af året være ekstra fokus på deltagernes udvikling gennem den normale dialog med nærmeste leder.
- Som et forsøg vil vi på et af modulerne opdele kursisterne i grupper, hvor de i nogle dage skal se hele koncernen fra vores CEO, Per Banks, synspunkt. De skal hver især komme med et bud på, hvordan hele forretningen skal udvikle sig henover en periode på otte år med de ændringer, der sker på markedet i så lang en periode. Det bliver helt i Dansk Supermarkeds ånd en konkurrence mellem grupperne, siger Christian Flø.