Ingen piller ved Remas sølvmedalje

Salling Group 27. aug 2015 -
This describes the image

I Danmark er der ualmindeligt meget hemmelighedskræmmeri omkring dagligvarekæders og -koncerners markedsandele.

Derfor var det lidt af et stilskifte, da Rema 1000 midt i august offentligt erklærede, at den norskejede franchisekæde nu er blevet markedets nummer to - når det gælder ren dagligvareomsætning, vel at mærke.

Den nøjagtige størrelse af Remas markedsandel er imidlertid lige så hemmelig som alle andre kæders, når de løbende bliver målt af analysevirksomheden Nielsen, der har adgang til alle kæders salgstal - bortset fra Aldis og Lidls.

Hele branchen ved, at Dansk Supermarkeds discountkæde Netto har været størst siden 2009, og at afstanden til de nærmeste konkurrenter skal måles i milliarder - endda en del.

Men præcis hvor langt Netto er foran, er lige så hemmeligt.

Derfor er det måske logisk nok, at hverken Dansk Supermarked med Føtex eller Coop Danmark med SuperBrugsen har ønsket at udfordre Rema 1000 på den nye påstand i Dansk Handelsblad.

SuperBrugsen ligger ellers efter kædedirektør Kenneth Pedersens udsagn over for Fødevarewatch "et pænt stykke over indeks 100" i år - sammenlignet med 2014s omsætning på 13,8 mia. kr.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Opdateret 10. nov 2020