Indtjeningsevne i europæisk top
Med en driftsindtjening på 2,6 mia. kr. i 2015-regnskabet placerer Dansk Supermarked sig i toppen af europæisk dagligvarehandel, når man måler på indtjeningsevne.
Hvor Dansk Supermarked for nogle år siden lå i den bedste fjerdedel sammenlignet med de europæiske konkurrenter, målt på evnen til at tjene penge, ligger koncernen med det nye resultat helt i top, kun overgået af svenske ICA.
For koncernchef Per Bank er det af afgørende betydning, at Dansk Supermarked har en stærk indtjening:
– En stærk indtjening giver sig udslag i, hvor konkurrencedygtige vi er over for vores konkurrenter. Det giver også bedre mulighed for at kunne investere tilbage i vores butikker og vores kunder. Det, vi laver, går direkte til lavere priser, siger han.
Selv om omsætningen viser vækst, er stigningen i salget i kæderne beskeden. Omsætningen i Dansk Supermarked steg i 2015 med 0,6 pct. til ca. 57,5 mia. kr., og det ligger på niveau med den danske inflation. Per Bank forklarer, at omsætningen er under pres flere steder:
– Vi kan se, at der har været deflation på vigtige kategorier. Det har der været på frugt og grønt, kød og på mejeri. På nonfood har vi selvfølgelig været presset af, at mere og mere går på nettet. Det er derfor, vi har foretaget et strategisk opkøb af Wupti.com, vi har lanceret Føtex.dk, og vi udvikler Bilka.dk.
– Overordnet set synes jeg, at fremgangen i omsætningen er okay, men det er desværre fortsat sådan, at kunderne sparer mere op end de forbruger, siger Per Bank.
Lønsom vækst
I udlandet holder Dansk Supermarked fast i de lande, man allerede har butikker i.
– Det giver god mening at sikre en lønsom vækst i de lande. Vi vil ikke have vækst for vækstens skyld, for det er ikke et mål i sig selv, men stille og roligt at udbygge vores position i de lande, vi er, og fortsætte med at tjene penge. Vi tjener penge i alle lande, dog ikke i Storbritannien, men det er jeg ret sikker på, at det kommer til at ske. Vi vil kun udvide med Netto. Det er med Netto, at vi har noget, der kan begå sig i konkurrencen med de store i udlandet.
I det nyeste land på Dansk Supermarkeds Europakort, Storbritannien, fortsætter ekspansionen med Netto-butikker sammen med den britiske partner, Sainsbury’s.
– Vi fortsætter med at åbne nye butikker, så den drastiske go – no go afgørelse ligger ikke lige om hjørnet, siger Per Bank.