I New York gør de varerne til helte

Salling Group 23. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

I oktober rejste en gruppe på seks unge butikschefer og varehuschefer til New York for at opleve og studere detailhandlen i New York. Fælles for gruppen var, at de var blevet hædret med Tuborg Retail Award, som er en pris, der gives til de mest entusiastiske og forandringsskabende butikschefer og varehuschefer i Danmark.

På rejsen besøgte de en perlerække af flotte butikker i den amerikanske storby. De besøgte fødevarebutikker, og de var på besøg i mange forskellige udvalgsvarebutikker.

Tre af prismodtagerne arbejder til daglig i danske fødevarebutikker. Thomas Kamp er butikschef i Lidl i Thisted, Kasper Mellerkær er varehuschef i Føtex i Lautrupcentret i Ballerup, og Christian Rud Sørensen er butikschef i Irma Axelborg i det centrale København.

For at komme i betragtning til at modtage Tuborg Retail Award, som uddeles hvert år, skal deltagerne have en passion for detailhandel og have vist ekstraordinære og synlige resultater inden for nytænkning i butikken, f.eks. inden for CSR, miljø, uddannelse, trends, teknologi eller lignende.

Prisen er hvert år en studierejse til en af international detailhandels metropoler. I år gik studieturen til New York, hvor deltagerne i dagene 4.-10. oktober med alt betalt havde et daglangt, tæt program for at opleve detailhandel i verdensklasse – guidet af detaileksperter fra ZBC DetailGruppen.

De tre deltagere fra dansk dagligvarehandel fortæller her om deres indtryk for fødevarebutikkerne i New York, og hvad der har inspireret dem og givet dem ideer, som de kunne tænke sig at indføre i deres egne butikker herhjemme.

Friskheden i butikkerne imponerer

Thomas Kamp fra Lidl i Thisted fortæller

Hvad har gjort størst indtryk på dig fra fødevarebutikkerne i New York?

- Det har været deres frisk-vareafdelinger og især frugt og grøntafdelingerne. Det var imponerende med den måde, de stiller varerne op på, og så at se friskheden i deres afdelinger. Det er noget, der indbyder til, at man vil købe deres varer, og der kan vi lære noget. Vi arbejder på samme møde i hverdagen, og det er det, der er fokus på i min kæde Lidl. I Lidl satser vi også på frugt og grønt, så jeg kan godt se mange lighedstegn på den måde, de og vi sælger frugt og grønt på. Det var da utroligt, at man kan rejse til den anden side af jorden og se, at det går den samme vej.

Hvordan har de amerikanske fødevarebutikker inspireret dig?

- Jeg har fået bekræftet i New York, at den måde, vi arbejder på i Lidl, faktisk virker. Det kan jeg jo også se i min hverdag, men vi skal fokusere endnu mere på friskvarerne. Det er der, vi kan gøre en forskel. Jeg kan se i min kæde, at det fungerer, for vi har i år fået Frugt- og Grøntprisen i Lidl i Odense. Det har givet mig masser af motivation, at jeg kan se, at vi gør nogle af de ting, som man gør i et land, der ligger på den anden side af Atlanten.

Hvilke ideer kunne du tænke sig at overføre til Danmark?

- Jeg så, at de bruger mange specialister i butikkerne i New York. Min kæde arbejder vi også meget med specialister i f.eks. frugt og grønt, men måske skulle jeg blive bedre til at give alle et ansvar, for på den måde vil de udvikle sig. Det kan jeg bruge i min BC-udvikling (butikschef), som vi har indført som noget nyt. Det vil være en god tilkobling for mig som en del af min proces at bruge specialister og uddelegere mere ansvar, som jeg så det derovre.

Supermarkederne bliver mekkaer

Kasper Mellergaard fra Føtex Lautrupcentret i Ballerup fortæller

Hvad har gjort størst indtryk på dig fra fødevarebutikkerne i New York?

- Det største indtryk har helt klart været conveniencedelen, dvs. hvad der er forberedt til kunden, og hvor langt fremme de er i forhold til os i Danmark. De er virkelig langt fremme.

Hvordan har de amerikanske fødevarebutikker inspireret dig?

- Det er måden, de bygger deres butikker op på. Jeg tror, at de går væk fra de traditionelle supermarkeder, og i stedet bliver det mere madmekkaer, hvor det er maden, der er i højsædet. Maden bliver tilberedt til kunden inde i forretningen. Det er hele servicegraden, og hvordan de møder kunden, når man kommer ind i forretningen uanset om det er kl. 8 om aftenen eller kl. 8 om morgenen. Kunderne bliver serviceret helt exceptionelt, og det er noget, vi kan lære af herhjemme. Det er i grund og bund et supermarked, man går ind i, det er et klar-dig-selv marked, men de er så utroligt serviceminded og har øjenkontakt med det samme. Det er helt klart også med henblik på noget mersalg.

Hvilke ideer kunne du tænke sig at overføre til Danmark?

- Noget af det, jeg vil gøre og allerede er gået i gang med, er servicen. Vi skal blive langt bedre til service. En anden ting er de udstilling, de laver i butikkerne, som skaber mere liv. Det er noget svært noget at måle, men de bygger deres udstillinger meget flot op, og det giver liv i forretningen. Især Whole Foods var til stor inspiration for mig til, hvordan man for små midler kan bygge noget op, der ser flot ud. Jeg tror også på, at det er sjovere for medarbejderne.

New York sætter dagsordenen

Christian Rud Sørensen fra Irma Axelborg i København om sine indtryk

Hvad har gjort størst indtryk på dig fra fødevarebutikkerne i New York?

- Jeg har aldrig fået så mange indtryk og blevet så inspireret på blot en uge og kun i en enkelt by. New York er stedet, som sætter dagsordenen inden for detail - de er first movers. Serviceniveauet har gjort størst indtryk på mig. De ansatte byder dig velkommen. Desuden imponerer deres butiksstandard og ikke mindst deres convenience.

Hvordan har de amerikanske fødevarebutikker inspireret dig?

- De ting, jeg har taget til mig, er måden de formår at gøre alle deres varer til helte. Varerne er ikke sat tilfældigt. Der er konstant en rød tråd gennem deres butikker og ned til de enkelte afdelinger. Hele iscenesættelsen af deres varer er ikke til at tage fejl af. Der skal sælges løsninger til deres kunder. En simpel ting som at lægge citroner og lime i køleboksen ved fisken. Service er i verdensklasse med 110 pct. fokus på kunden. Service er noget, vi alle sammen tror vi kan i Danmark, men der er stadig ikke mange, som formår at gøre det 110 pct.

Hvilke ideer kunne du tænke sig at overføre til Danmark?

- Jeg har lagt en plan for min butik med nogle ideer, jeg har fået i New York. Til det ugentlige møde hver mandag skal hver afdelingsansvarlig præsentere nye tiltag i butikken om samhørighed mellem varerne. Jeg har givet grønt lys til, at de alle kan bestille varer på tværs af afdelingerne, så vi på den måde er sikre på, at der ikke er nogen begrænsninger. Vi skal bruge ”try before you buy” meget mere, så kunderne i butikken føler, at de er vigtige, og at deres behov er vigtige for os. På turen i New York snakkede vi meget om ”Gør nemt - gør overskueligt - gør det for mig”. Det er det nye motto for Irma Axelborg, som vi skal bruge hver dag til at tænke på, hvordan vi konstant kan optimere vores varer, butik og service over for vores kunder, så de kan nyde og blive endnu mere inspireret, når de handler hos os.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Sysser Nielsen

Opdateret 10. nov 2020