Hver tredje af Coops online-kunder skal have varer fra en butik

Salling Group 15. maj 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Logistikken er og har altid været den store udfordring, når det kommer til onlinehandlen - både miljømæssigt og økonomisk.

Coop.dk Mad arbejder med en form, der minimerer transporten. Mens Nemlig.com plukker og leverer alle varer fra et centralt lager, og Bilka To Go plukker i varehusene og lader kunderne selv hente deres indkøb, har Coop.dk Mad valgt en hybrid.

Siden slutningen af 2018 har en lille del af kunderne på Coops onlinesupermarked som et forsøg fået varer leveret fra lokale varehuse. Siden har Coop udvidet projektet, så 52 varehuse og butikker lige nu er koblet på Coop.dk Mad.

- Planen er, at kunderne i Aarhus, Odense og Storkøbenhavn skal have leveret fra vores lager i Vallensbæk, mens resten af landet skal have varerne fra en lokal butik i en af vores kæder. Dertil kommer, at nogle butikker tilbyder ”bestil og hent”, siger Lars Rasmussen, der er kommerciel direktør i Coop.dk Mad.

Han regner med, at det vil være ca. 30 pct. af onlinekunderne, der får leveret varer fra en butik.

Kunden bestiller på Coop.dk Mad, og i langt de fleste tilfælde, vil det fremgå, at varerne enten kommer fra Vallensbæk eller fra en given butik.

- I øjeblikket kan kunder i nogle områder vælge. Men kun ét varehus har retten til at køre ud med varer i et givent område. Der er ingen ide i, at flere biler kører rundt i samme distrikt, siger Lars Rasmussen.

Op mod 100 butikker

Formålet med opdelingen er at undgå transporten med varer fra den ene ende af landet til den anden.

- Men samtidig er det en fordel for butikkerne, at de beholder handlen. Nogle butikker er meget interesserede i at være med og forventer at få nye kunder. Andre oplever, at onlinesalget blot trækker kunderne væk fra butikken, siger Lars Rasmussen.

De medvirkende butikker er lige nu 32 Kvickly’er, 19 SuperBrugser og en Dagli’Brugs, og det er både Coops egne samt de selvstændige.

- For at dække de områder, hvor butikkerne skal levere, skal vi samarbejde med omkring 100 butikker, siger direktøren.

Han fortæller, at det under coronakrisen har været en meget stor fordel, at Coop har haft begge muligheder.

- Fra lageret kan vi kun skalere op til et salg, der er to til tre gange så stort som normalt. I butikkerne kan de geare op med en faktor 10. Nogle butikker har under krisen oplevet, at 20 pct. af deres salg er kommet via onlinehandlen, siger direktøren og tilføjer, at sammenlignet med samme tidspunkt i 2019 ligger salget via Coop.dk Mad lige nu to til tre gange højere.

Lars Rasmussen forventer, at salget via Coop.dk Mad i år vil udgøre en andel på mellem 2 og 10 pct. af de medvirkende butikkers omsætning.

Nogle butikker har egne biler, som varerne køres ud i, mens andre benytter Mover, som også Coop benytter centralt.

Prisen for levering fra butik er 49 kr.

Opdateret 10. nov 2020