Hemmelighedskræmmeri om Kiwi-butikker
Udbud og efterspørgsel er et ret afgørende parameter, når der skal sættes pris på en vare. Det gælder også, når varen er et tomt butikslokale. Derfor kan der i disse uger være god grund til ikke at virke alt for interesseret som potentiel køber, når snakken går på de knap 80 tomme butikslokaler, der er kommet efter Kiwi.
Ind til videre er det da også kun Nettos danske landedirektør Brian Seemann, der med udmeldingen ”halvdelen kunne godt være interessant for os, så vi vil helt sikkert gerne have en stor del af Kiwi-butikkerne”, har sat tal på, hvor mange butikker kæden går efter.
Den kæde, der – udover Netto – har lydt mest interesseret, er Lidl: ”Som ekspanderende kæde er vi jo altid interesseret i … nye placeringer.”
Aldis vicedirektør Thomas Hedegaard Bang vil ”som udgangspunkt ikke afvise en interesse”, mens Faktas kædedirektør Stina Glavind understreger, at ”et af Kiwis problemer har været, at placeringerne ikke har været de bedste” – hun afviser dog heller ikke ”en overtagelse af en eller flere butikker”.
I en debatudsendelse på P1 mellem Dagrofas topchef, Per Thau, Remas Henrik Burkal og Coops Peter Høgsted nævner Peter Høgsted dog, at Fakta måske kunne være interesseret i ti Kiw-butikker med henblik på at flytte Fakta-butikker, der ligger i ikke-tidssvarende lokaler.
Ingen kommentar
Ved kasseapparatet, med ønske om at byde prisen op, står Per Thau, der beredvilligt fortæller til Dansk Handelsblad, at ”alle uden undtagelse har budt ind med interesse for et betragteligt antal butikker. Og Dansk Supermarked er ikke dem, der har budt ind med flest”.
Per Thau vil dog ikke sætte navn på den konkurrerende kæde, der skulle have budt på flere butikker end Netto, og altså dermed er interesseret i flere end halvdelen af Kiwi-butikkerne.
Et nærliggende bud er Rema 1000, der tidligere i år sagde til Dansk Handelsblad, at kæden har fokus på nye butikker og forventer at runde 300 butikker i løbet af 2017. Men fra adm. dir. i Reitan Ejendomsudvikling, Jan Poulsen, lyder det: ”Ingen kommentar” på spørgsmålet om, hvor mange butikker, Rema vil gå efter.
Jan Poulsen har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at ”det er et spørgsmål om prisen. Nogle konkurrenter vil helt sikkert grave dybt – vi vil ikke købe for hver en pris”.