Grønne Netto'er blomstrer snart op i hele landet
Inden længe slår Netto dørene op til kædens nye, bæredygtige butikssatsning - Den Grønne Netto.
I første omgang bliver det horsensianerne, som kan sætte fødderne inden for i det nye butiksformat, der kommer til at sætte standarden for alle kommende, fritliggende Netto-butikker. D
Det skriver Netto i en pressemeddelelse.
Den nye butik, der er placeret i Bygholm Bakker ved Horsens, får dog snart følgeskab af to yderligere Grønne Netto'er i henholdsvis Odense og Esbjerg. Efter planen åbner butikken i Odense til maj 2021, mens butikken i Esbjerg står færdig i andet halvår af 2021. I løbet af få måneder er Netto klar til at annoncere flere Grønne Netto’er over hele landet.
– Allerede nu, hvor de første kunder kan fylde indkøbskurven i Den Grønne Netto ved Bygholm Bakker, er vi gået i gang med de næste butikker. Vi er bevidste om vores særlige ansvar for både klimaet og samfundet omkring os, og vi tror på, at vores nye butikker kan gøre en positiv forskel. Derfor er vi stolte over at have åbnet den første butik af sin slags, og vi glæder os til at åbne de næste i Odense og Esbjerg, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Energigevinster
Dansk Handelsblad har tidligere beskrevet, hvordan Netto forventer at miljø- og klimacertificeringer i fremtiden kan blive et vigtigt lod i kampen om, hvilke kæder der vinder de mest eftertragtede placeringer til nye butikker. Derfor bygges de nye butikker alle til at opnår DGNB Guld-certificering, en af de mest anerkendte miljø- og klimacertificeringer.
– Når vi lægger billet ind på en butik, når nye placeringer udbydes, er det med et projekt som denne butik, og det giver os helt sikkert et plus. Selvfølgelig skal tegningerne tilpasses den placering, som en ny butik har, og ikke alle steder kan det gennemføres fuldt ud, har den nu tidligere konceptdirektør i Netto, Jeff Salter, sagt til Dansk Handelsblad.
For at opnår DGNB-certificeringen er facaden på de nye Netto'er opført i let adskillelige trækonstruktioner, der er skabt til genbrug. Taget består af dansk produceret limtræ, og de store vinduespartier, der pryder indgangspartiet, trækker dagslyset langt ind i butikken.
Udstyret med solceller på taget og et særligt energianlæg er butikken delvist selvforsynende med energi, mens det resterende energiforbrug dækkes af grøn strøm.
– Vi vil give vores kunder den bedste indløbsoplevelse, og vi glæder os over, at det nu kan lade sig gøre i en butik, der i høj grad gør en forskel for klimaet. Vi har brugt mange ressourcer på at udtænke denne butik, og forhåbentlig kan det inspirere til, hvordan nye dagligvarebutikker kan designes mere klimavenligt i Danmark, siger Michael Løve.