Godt hver tredje tilbud fra Irma er økologisk

Salling Group 12. okt 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht

Næsten fire ud af ti varer, svarende til 36,9 pct., som Irma sætter i sin tilbudsavis, er økologiske. Det viser en opgørelse, som Tilbudsdata har trukket til Dansk Handelsblad.

Opgørelsen viser ugerne 1-39 i år og sammenligner med samme periode i de to foregående år.

I 2015 var 33,7 pct. af Irmas markedsførte varer økologiske, og sidste år drejede det sig om lidt færre, nemlig 32,3 pct. Knap hver tiende vare, der markedsføres i kædernes tilbudsaviser, er nu økologiske, viser opgørelsen.

Der er langt til anden- og tredjepladsen, hvor først Netto og dernæst Rema 1000 ligger med en økologisk andel af tilbuddene på henholdsvis 14,6 og 14, 4 pct.

Mens Netto ligger stort set som de to foregående år, har Rema 1000 fået tiltagende meget fokus på økologi de seneste år.I 2015 var andelen af økologiske tilbud kun 10,2 pct.

Helt i bunden ligger Min Købmand, hvis andel af økologiske tilbud ligger på 0,6 pct. Andelen er faldet fra 3,5 pct. i 2015.

I Føtex er andelen af økologiske tilbud 12,7 pct., mens resten af kæderne har en økologisk andel på 10 pct. eller derunder.

Fire ud af ti æg-tilbud er økologiske
I toppen af listen over markedsførte varer ligger i nævnte periode kaffe, efterfulgt af ost, mælk og mel. Æg ligger på en femteplads.

Kigger man derimod på, hvor mange gange det er den økologiske variant af en vare, der har været markedsført i tilbudsavisen, ligger æg i top.

Fire ud af ti gange, æg er markedsført, er det den økologiske variant, der er i tilbudsavisen.

Herefter kommer morgenmad, pasta og ris, og på fjerdepladsen ligger frugt og grønt. For frugt og grønt gælder, at hver femte gang kategorien er i tilbudsavisen, er det som økologisk.

Opdateret 10. nov 2020