Giganters e-handel trumfer prognoserne
Onlinehandlen med dagligvarer bliver først rigtigt til noget, når de store spillere på dagligvaremarkedet er med. Sådan har det i mange år lydt fra eksperter.
Og de har taget sig rigtig god tid, de gamle mastodonter.
Coop eksperimenterede nogle år med Irma.dk, men koncernens onlinehandel blev først rigtig til noget med Coop.dk Mad i foråret 2016.
Da havde en spiller helt uden for dagligvaremarkedet, Nemlig.com, overhalet indenom.
I efteråret 2017 præsenterede Salling Group sit onlinesupermarked, Bilka To Go.
Dermed er de to største dagligvarekoncerner på banen med hvert sit bud, der adskiller sig fra hinanden ved, at Coop.dk leverer til døren, mens Bilka To Go kræver, at kunden selv henter.
Når det kommer til præcise tal, er der lukket hos begge koncerner. Men de vil gerne fortælle, at det går godt med at få kunderne til at handle på nettet.
- Vi oplever i øjeblikket en vækst på den gode side af 20 pct., og vi forventer, at den bliver højere i løbet af året, lyder det fra kommerciel direktør i Coop.dk Mad, Morten Viktor.
Allerede med de 20 pct. har Coop således trumfet prognosen, som Retail Institute Scandinavia kommer med i ”Dansk Dagligvarehandel - Prognose 2028”.
Den forudsiger en årlig vækst de kommende ti år på 15 pct.
Lang vej til milliarden
Bilka To Go er så ny, at det ikke giver mening at tale om år til år-vækst. Men onlinesupermarkedet overstiger egne forventninger.
- Vi havde et mål, der sagde, at vi skulle sælge 5 pct. af kædens dagligvareomsætning online inden 2022, men det er gået meget hurtigere, og lige nu er vi nået dobbelt så langt som ventet. Mellem 3,5 og 4 pct. af dagligvareomsætningen kommer i dag ind via Bilka To Go, siger Jacob Fejerskov, Head of Retail i Salling Group og ansvarlig for Bilka To Go.
Dansk Handelsblads estimat viser, at Coop.dk Mad sidste år solgte for omkring en kvart mia. kr. plus moms.
- Vi er meget ambitiøse og regner med at runde en halv mia. kr. inden et par år, siger Morten Viktor, der dog ikke vil sætte et mere præcist tidspunkt på.
Bilka To Go omsætter ifølge Dansk Handelsblads estimat for et sted mellem 145 og 165 mio. kr. plus moms.
Men selv om det går hurtigt for de to giganter, varer det nogle år, inden de indhenter ærkerivalen Nemlig.com, der har adskillige års forspring.
Onlinesupermarkedet, der som hovedejer har Bestseller-milliardær Anders Holck Povlsen, landede i seneste regnskabsår en omsætning på 1,3 mia. kr. uden moms, og ifølge selskabet er ”Nemlig.coms vækstrater betydelig højere end de 15 pct., som Retail Institute har forudsagt”.