Giganterne uenige om nethandel

Salling Group 13. okt 2016 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Henrik Denman

 

Nethandel med dagligvarer deler fortsat vandene mellem Coop og Dansk Supermarked. Mens Coop øjner et marked, der inden for de nærmeste år vil opleve en markant vækst, afstår Dansk Supermarked fra at bevæge sig ind i salg af dagligvarer online.

Coop bygger sin optimistiske vurdering dels på en fremgang i omsætningen på Coop.dk Mad og dels på en ny analyse fra Coop Analyse, der viser, at 17 pct. af danskerne vil købe størstedelen af deres dagligvarer på nettet inden for to år.

– Dagligvaremarkedet ligger totalt på 100 mia. kr., så der er potentiale for, at markedet for e-dagligvarehandlen vækster til 17 mia. kr. om to år, siger Morten Viktor, kommerciel direktør i Coop.dk Mad.

Han siger, at nethandlen med dagligvarer hastig springer fra at være et storbyfænomen til at have kunder over hele landet.

– Det er i den grad noget, danskerne har taget til sig. I dag kommer mere end 40 pct. af kunder og omsætning hos Coop.dk Mad uden for Storkøbenhavn, så nethandlen spreder sig til hele landet, siger Morten Viktor.

Ikke rentabelt

I Dansk Supermarked har man vanskeligt ved at se potentialet for salg af dagligvarer online inden for de nærmeste år.

Kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, siger:

– Vores evne til at være lige præcis der, hvor forbrugerne er, og levere den rette vare til den rette pris har altid været grundlaget for vores forretning i Dansk Supermarked Group. Sådan vil det fortsat være fremover, også hvad angår fødevarer online.

– Efterspørgslen efter at handle fødevarer på nettet i Danmark er imidlertid fortsat stærkt begrænset. Endvidere gør den frekvens, kunderne handler dagligvarer med online, at det ikke er lykkedes nogen at etablere en rentabel, skalérbar forretningsmodel i Danmark. Skulle det lykkes for os at finde den rette model, vil vi naturligvis gå efter mulighederne i markedet. Alt andet ville da være mærkeligt.

– Dog er det bemærkelsesværdigt, at det i Storbritannien har taget online 25 år at nå ca. fem pct. af dagligvaremarkedet, uden at nogen er lykkedes med at tjene penge, selv om markedsvilkår og omkostningsniveau er langt mere gunstigt end i Danmark. Kigger man mod f.eks. Tyskland, er udbredelsen markant lavere, lyder det fra Mads Hvitved Grand.

 

Opdateret 10. nov 2020