Giganter går sammen om at digitalisere kølemøbler
-
Salling Group og Danfoss samarbejder med Microsoft om at reducere madspild og energiforbrug i kølemøbler
Med energieffektive køleløsninger kan dagligvarehandlen sikre, at der anvendes den helt rigtige mængde køling for at forhindre, at fødevarerne fordærves, samtidig med at det samlede energiforbrug reduceres.
Nu går dagligvaregiganten Salling Group sammen med industrigiganten Danfoss, der er kendt for sine termostater, sammen om at styrke digitaliseringen af strømforbruget i kølemøbler. De to parter vil sammen med Microsoft styrke bæredygtig fødevaredetailhandel gennem digitalisering.
Salling Group har som mål at skabe en CO2-neutral forretning og investerer i de kommende år over 2,4 mia. kr. i projekter inden for energi og bæredygtighed. En del af dette beløb går til at udvikle digitale tjenester til sporing af temperatur- og energiforbrug i supermarkedskøling.
Det kan være med til at forebygge mad- og energispild. Ifølge en pressemeddelelse fra Danfoss stammer op til 10 pct. af alle udledninger af drivhusgasser fra mad- og energispild.
Dagligvarehandlen har ifølge Danfoss taget hul på en bæredygtig omstilling, hvor første trin har været omstillingen til naturlige kølemidler med lavt globalt opvarmningspotentiale (GWP). Digitalisering indgår i den næste fase af denne proces.
- Vores klimaambition omfatter et stærkt fokus på at reducere energiforbruget samt på at reducere madspild fra vores forretninger, siger Henrik Vinther Olesen, Group Vice President Communication, CSR & Public Affairs, Salling Group.
Han tilføjer, at nye teknologier vil spille en vigtig rolle for at koncernen kan nå sine mål:
- Vi ser frem til at udnytte denne nye teknologi og få indsigt, der vil tage os et skridt videre i forhold til at nå vores mål om at fjerne vores CO2-fodaftryk og drive en stadigt mere bæredygtig forretning.
Værktøjer og overvågning
I løbet af de næste seks måneder vil Salling Group, Danfoss og Microsoft arbejde sammen om at udnytte energieffektive køleanlæg og komponenter samt real-time analyseværktøjer fra Danfoss til Salling Groups forretninger i Danmark.
Danfoss’ Alsense, en Internet of Things-platform (IoT), vil blive anvendt til at tracke effektiviteten af kølesystemet, så dagligvarehandlen hurtigere kan reagere på alarmer, sikre overvågning af fødevareforholdene døgnet rundt og reducere energiforbruget.
Salling Group skal også teste en ny funktion i Danfoss’ Alsense, Mean Kinetic Temperature, som gør alarmerne mere følsomme. Hvis en fryserdør ved et uheld efterlades åben, eller hvis en køleskabstemperatur ikke er korrekt, vil butikscheferne modtage en advarsel, når kølingen når en "farezone", før maden fordærves.
Disse nye advarsler giver butikscheferne en endnu tidligere indikation af et problem, så der kan træffes korrigerende foranstaltninger, før maden går tabt.
Medarbejderne i Salling Group kan også overvåge dataene for en bestemt butik på et Power BI-dashboard stort set i realtid, så de kan reagere proaktivt, når der sker drastiske ændringer.