Generation Y og fremtidens supermarked

Salling Group 25. jun 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

De udgør allerede nu en vital del af markedet og er meget købestærke, men også meget
selektive. I Danmark findes
1,2 millioner Generation Y'er. Fælles for dem er, at de er digitale indfødte og de har en markant anden tilgang til det at handle ind.
De handler ofte ind i dagligvarebutikkerne. Således siger hele 39 % af de danske Generation Y, at de handler dagligvarer 3-4 gange om ugen, mens næsten hver fjerde (22 %) handler dagligt. Desuden viser tal fra UK og USA en tendens til, at Generation Y vil have mobilselvbetjening i supermarkedet - et tiltag, der tilsvarende vinder mere og mere frem i Danmark. Senest har Bilka annonceret, at kunder kan betale over mobilen i alle varehusets butikker fra 18. juni 2015.
Coop har i forbindelse med det store sanse- og oplevelsesmekka Expo 2015 i Milano udviklet fremtidens supermarked til fremtidens forbrugere, der går under navnet: "Future Food District" som jeg besøgte for 3 uger siden.
Hvad er Future Food Distict? Future Food District er et supermarked, der opfylder Generation Y's krav til online
og offline mash up. Future
Food District adskiller sig fra det traditionelle supermarked ved, at kunderne kan få den ultimative digitale shoppingoplevelse. Informationer
vises på fladskærme, displays
og interaktive tabeller. Formålet med denne digitale le
geplads er at eksemplificere,
hvorledes ny teknologi kan implementeres i alle trin i fødekæden.
Supermarkedet er oprettet med den hensigt at inspirere til et nyt niveau af bevidsthed omkring vores forhold til mad, hvilket kommer til udtryk ved at lade forbrugerne afprøve mulige fremtidige scenarier for madforsyningskæden.
Professor ved Massachusetts Institute of Technology, som også er arkitekten bag, fortæller om konceptet:
"Inden for en nær fremtid vil vi have mulighed for at udforske alt der er at vide om æblet vi kigger på; træet det voksede på, den mængde CO2 det producerede, de kemikalier det har modtaget og dets rejse til supermarkedshylden".
Centrum for konceptet er således, at interaktionen mellem forbrugere og produkter går tilbage til at blive gennemsigtigt - og ærligt - takket være delingen af information.
Særligt imponerende er det, at de digitale skærme registrerer, når en fødevare fjernes og med det samme viser ernæringsfakta, produktionssted samt en masse andre information om produktet.
Hvis man er leverandør, vil det være oplagt sted at inspirere kunderne via opskrifter og tips til madlavningen.
Inspiration fra fortiden
Paradoksalt kommer inspirationen til fremtidens supermarked fra fortiden. Inspirationskilden er nemlig dengang, hvor forhold blev dannet, der hvor der blev udvekslet goder. Dermed har hvert produkt en præcis historie at fortælle.
Det centrale tema for verdensudstillingen Expo2015 er fortolket gennem principper om kendskab og interaktion som bliver muliggjort gennem ny teknologi. Den fortidige supermarkedsmodel er med andre ord optimeret via ny teknologi, hvilket i fremtiden vil give forbrugeren den ultimative shoppingoplevelse.
Det, at de standardiserede opgaver er uddelegeret til robotter giver personalet mulighed for at give kunden den bedst mulige service i form af personlig dialog. Konceptet frigiver altså ressourcer til at højne serviceniveauet in store til det maksimale, hvormed kundens oplevelse tilsvarende forbedres.
Man kan ikke undgå at blive imponeret over teknologien i butikken, men ved mit besøg manglede jeg klart den menneskelige faktor. Præmissen for dette supermarked er at vise fremtidens teknologi, men selvom vi ved at Generation Y elsker det digitale, så efterspørger de også den gode service og medmenneskelighed, hvilket var fraværende i butikken. Derfor må konklusionen være at den optimale
indkøbsoplevelse findes i
spændingsfeltet mellem den digitale og den fysiske oplevelse. Dér, hvor de begge giver værdi til indkøbssituationen, er optimalt for både brands og detailhandel. Hvis du selv vil opleve det, så tag med derned den 16 & 17 september.

Opdateret 10. nov 2020