Fritlevende kyllinger er populære i Netto
Salget af kyllinger fra Løgismose er steget med 67 pct. sidste år.
En kylling, der vokser op i fuld frihed, indtager nu helt overraskende førstepladsen over de kyllinger, der sælges mest af i Dansk Supermarkedskæde Netto.
Samlet steg salget af de fritlevende kyllinger med i gennemsnit 67 pct. fra første kvartal til de sidste tre kvartaler af 2015.
TV-billeder ændrede holdning
Ændringen i danskernes valg af kylling er blandt andet kommet efter en kampagne fra Dyrenes Beskyttelse og TV-programmet Madmagasinet på DR1, der blev sendt i starten af april. Her så man, hvordan Løgismosekyllingerne vokser op i fuld frihed – hvilket stod i skarp kontrast til de danske kyllinger, der for 99 procents vedkommende kun lever deres liv i en lukket stald med titusindvis af andre kyllinger uden at se natur eller dagslys.
Salg af Løgismosekyllinger i Netto blev næsten fordoblet i dagene efter udsendelsen, og siden har interessen holdt sig, så den fritlevende kylling nu indtager førstepladsen.
Får officielt stempel
Kyllingen fra Løgismose får nu også Dyrenes Beskyttelses officielle stempel for at leve op til de skrappe krav om dyrevelfærd. Samtidig kan den fritlevende kylling nu købes udskåret, og derfor forventer Netto, at danskerne i endnu højere grad vil vælge dyrevelfærd til aftensmaden.
- Vi havde set salget stige over en periode, men det er overraskende, at danskerne nu konsekvent vælger de dyrere kyllinger, der har levet i fuld frihed, frem for de billige danske standardkyllinger, siger Brian Seemann Broe, landedirektør for Netto i Danmark.