Fra slagter i Føtex til sektionschef i Bilka

Salling Group 14. nov 2023 -
This describes the image
- Jeg har ikke lyst til at gå og tælle ned eller klippe af et målebånd, som man gør i militæret. Jeg giver den fuld gas, indtil den dag jeg stopper, siger Kaj Graversen efter 45 år i først Føtex og siden Bilka. Foto: Salling Group
  • Kaj Graversen kan fejre sit 45-års jubilæum i Salling Group, hvor han nu har ansvaret for 100 medarbejdere

Siden 2011 har Kaj Graversen været ansat i Bilka Herning, hvor han i dag er sektionschef og har ansvaret for mere end 100 medarbejdere.

Men hans rejse i Danmarks største dagligvarekoncern Salling Group begyndte for 45 år siden, hvor han blev ansat som slagter i Føtex i Fredericia.

Den 18. november 1978 mødte han for første gang ind som slagtersvend i Føtex i Gothersgade i garnisonsbyen og blev en del af den gryende dagligvaregigant, der gik under betegnelsen Dansk Supermarked. 

Gennem årene er det blevet til jobs i flere forskellige Føtex-varehuse, inden han skiftede uniformen ud med en fra Bilka, da varehuset åbnede i Herning i 2011.

I dag arbejder Kaj Graversen som sektionschef, hvor han blandt andet har ansvaret for bagerafdelingen, bistro, grønt- og slagterafdelingen.

På de mere end fire årtier er der sket meget - både med den teknologiske udvikling, men også når det handler om måden at være slagter på.

Hele slagtekroppe og nul computer 
 
For 45 år siden kom der store køer, grise og lam ind, som slagterne selv stod og skar ud. 
 
- Det var hårdt at stå med. Sådan foregår det slet ikke i dag. Dengang lavede vi selv alting fra bunden. Vi rørte for eksempel selv reje- og hønsesalater, siger Kaj Graversen i et jubilæumsinterview til Dagligvarehandlen.  
 
Da han begyndte i Salling Group, var computere heller ikke en del af hverdagen. Det kom først nogle år senere, og der blev der udleveret én computer til hvert varehus, som udelukkende skulle bruges til at bestille varer på. 

- Indtil da ringede vi hver fredag vores bestillinger ind. Vi fortalte, hvor meget vi skulle bruge af hver slags - også med henblik på, hvad der kom i tilbudsavisen. Da vi fik computeren, var det kun chefen, der måtte bruge den, men den opgave gav han til mig, fortæller Kaj Graversen, der blev slagtermester i 1986.

Når varerne skulle prismærkes, foregik det også manuelt. Det blev der brugt lang tid på, og der var tre pakkepiger ansat til at holde styr på det.  
 
- Vi lagde bogstaverne op på en form for trykplade, og så kom der en etiket ud, som vi kunne sætte på varen. Vi havde heller ikke hyldeforkanter med priser på. Hver vare havde sit eget nummer, som vi slog ind, og så satte vi priser på alle varerne. Alle vores skilte i varehuset var skrevet i hånden - dengang gik man til skilteskrivning, forklarer Kaj Graversen. 

Vild med vækst

Gennem de mange år er han blevet drevet og motiveret af at arbejde med både mennesker og salg. Derudover er han også konkurrencemenneske. 
 
- Jeg kan gode lide at skabe vækst. Det driver mig, når jeg kan se, hvordan min sektion udvikler sig, og når vi opnår gode resultater. Det er spændende at bygge noget op og skabe en succes. 

- Det er ligesom at spille en fodboldkamp – man vil gerne vinde. Det handler om at have den rigtige taktik, så man er bedst, siger Kaj Graversen. 

Madvaner har ændret sig
 
I forhold til taktik, så handler det også om at imødekomme kundernes behov og udviklingen. I løbet af de 45 år har deres indkøb og madvaner ændret sig. Maden er lidt ligesom moden, den kommer ofte retur, og det har han også oplevet. 

- Der er mad fra dengang, der er kommet på mode igen. Hamburgerryg og medister var populært i 80’erne, og så har der været en årrække, hvor det ikke rigtig blev spist, men det er blevet populært igen, fortæller Kaj Graversen.

Madvanerne er ikke det eneste, der har ændret sig. Også måden, kunderne handler på og antallet af slagtere, er anderledes, end da han begyndte i 1978. 
 
- Det er sjovt at tænke tilbage på de 45 år, der er gået og tale med de unge i varehuset om det – de synes, det er sjovt at høre om, hvordan det var dengang. Der er ikke så mange af de gamle kolleger eller slagtere tilbage. I dag er der meget mere fokus på færdigretter og mad-ud-af-huset. Det var kun i et meget begrænset omfang dengang. Tonen var jo også helt anderledes. Der er rigtig mange ting, der har forandret sig gennem årene, siger han.  

Omstilling og passion
 
Glæden over Kaj Graversens indsats har dog ikke forandret sig. Hans varehuschef, Mark Jeppesen, er nemlig meget tilfreds med at have jubilaren med ombord og kalder det “noget af en bedrift” at have været ansat i så mange år.  
 
- Kaj har formået at være omstillingsparat og drive sin sektion med stor passion. Han er yderst vellidt i hele varehuset og et kendt ansigt for rigtig mange kunder i Bilka Herning. Vi værdsætter Kajs drive, og samtidig er han en god sparringspartner på tværs af hele varehuset, siger Mark Jeppesen.
 

Opdateret 14. nov 2023