Fokus på unges køb af alkohol
Man skal være 16 år for at købe øl eller vin og 18 år for at købe stærkere alkohol. Det ved de fleste, især de unge selv, men alligevel er der konstant eksempler med unge Mystery-shoppere, som det lykkes at købe alkohol på trods af deres alder.
En ny kampagne sætter fokus på salg af alkohol til unge i butikkerne.
- Ekspedienter i butikkerne er ofte på alder med kunderne. Det kan være grænseoverskridende at spørge en jævnaldrende om ID, og ældre ansatte kan have svært ved at bedømme de unges alder, siger Niels Hald, der er formand for Alkoholpartnerskabet, som står bag kampagnen.
Kampagnen skal hjælpe, så situationen i stedet kan løses med et smil.
Til daglig er Niels Hald direktør for Bryggeriforeningen, der har stiftet Alkoholpartnerskabet sammen med Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, HORESTA, Danmarks Restauranter & Cafeer, GODA samt Vin og Spiritus Organisationen i Danmark.
Partnerskabet er et led i regeringens bud på en ny ramme for en ambitiøs forebyggelsespolitik gennem partnerskaber på tværs af offentlige institutioner, civilsamfundet og den private sektor.
Løftede pegefingre er ikke vejen frem, hvis man vil have de unge i tale. Derfor en antihelten Party-Prinsen, alias skuespilleren Mathias Obdrup Jakobsen, valgt til at være kampagnens hovedperson.
Ham vil de unge og resten af danskerne i de kommende måneder kunne møde på nettet i form af små film og i Netto og 7-Eleven-butikker over hele landet i form af stickers, hyldeforkanter og på "varepindene" på kassebåndet.
Billedet viser repræsentanter for de deltagende aktører i Alkoholpartnerskabet.