Fokus på oplevelsen i Netto

Salling Group 7. jul 2016 -
This describes the image
Butikken har med sine godt 1 kvm brede gange med plads til impulsvarer. Foto: Helle-Karin Helstrand

En temmelig stor frugt og grøntafdeling, der i dagens anledning er fyldt op til bristepunktet, er det første de hen mod hundrede kunder møder, da de endelig bliver lukket ind i Jyllands største Netto, der netop er åbnet i Esbjerg.

- Sortimentet er med cirka 2300 varenumre det samme i alle butikker – uanset om nogle er større. Kun de helt små butikker – blandt andet nogle af de tidligere DøgnNetto’er - har et reduceret sortiment, hvilket betyder, at de har færre varer og en meget begrænset mængde spotvarer. I de største butikker får blandt andet frugt og grønt, køl, mejeri og frost mere plads, og så har mange varer flere facings, siger kædedirektør Brian Seemann, der er med til åbningen af den 1043 kvm store butik, der hidtil har huset en Føtex.

Fra frugt- og grøntafdelingen er der helt bevidst udsigt ned til bunden af butikken, hvor mejeriafdelingen ligger. På vejen dertil kommer kunderne først forbi brødskabet med det friske brød, dernæst kød og vin. Derudover giver de brede gange plads til tilbudsøer, som der i dag er lidt flere af i anledning af åbningen.

- Vi har forsøgt at rykke kødet op i frugt og grøntafdelingen, som andre discountkæder gør, men det fungerer ikke hos os. Men ved at samle alle køle-og frostvarer, vil vi gøre det overskueligt for kunden, der på sin vej ned gennem den første brede gang kan samle alle ferskvarer, siger Brian Seemann og tilføjer, at et af de punkter, der har været højt på dagsordenen i kædens nye strategi, er kundeoplevelsen.

- Derfor har vi det seneste år som en del af vores Instore-koncept blandt andet sat nye navigeringsbaldakiner op, siger kædedirektøren og hentyder til farvestålende billeder af mad, der svarer til de produkter, der er på hylder og i kølere.

Vil have weekend-indkøbet

En anden del af strategien er en bedre uddannelse af butikkernes medarbejdere.

- Tidligere tog vi meget udgangspunkt i den enkelte butikschefs entreprenørskab, men det gav forskellig kvalitet i vores butikker. Nu tager vi udgangspunkt i de dygtigste butikschefer og sikrer med uddannelse og træning, at de andre bliver lige så dygtige, siger Brian Seemann om Netto’s nye driftskoncept.

Sortimentet – eller kvaliteten af det - har også høj prioritet.

- Vi vandt sidste år tre store pristjek, og det er da rart, men det er ikke det vigtigste for os. Mads Krage (Nettos grundlægger, red.) smagte på alle varer, inden de kom på hylderne. Han ville være sikker på kvaliteten, og det har ikke ændret sig. Derfor har vi blandt andet vores Premieur-kød, der har en kvalitet, som godt kan konkurrere med supermarkedernes. Der skal nemlig også være noget til kundernes weekend-indkøb, siger Brian Seemann, der også vægter økologi højt.

- Derudover har vi blandt andet Sensitive-serierne, som dækker over produkter til rengøring og personlig pleje, der ikke er tilsat unødvendig kemi. Mange af produkterne i den serie er svanemærkede, siger Brian Seemann.

Satser på CSR-tiltag

Som den sidste ud af fire hovedpunkter er markedsføring af CSR-tiltag.

- Egentlig har vi altid gjort noget godt på CSR-området, men vi aldrig fortalt om det. Det gør vi nu, siger kædedirektøren, der lover, at kæden hvert kvartal vil præsentere et nyt tiltag på området.

- I første kvartal kunne vi fortælle, at vi i samarbejde med Løgismose indførte en ny mejeriserie, der er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. I andet kvartal præsenterede vi i samarbejde med Fødevarebanken vores madspildsapp, der tilbyder både kunder og personale i alle kæder at fortælle om de datovarer, som er i butikkerne her og nu. Den er en succes, og mange af vores konkurrenter byder også ind med varer. Vores seneste beslutning er at fjerne buræg fra hylderne samt i de private label-varer, de indgår i. Det gør vi i samarbejde med hele Dansk Supermarked. Mange gange er udfordringen at finde producenter af alternative varer, siger kædedirektøren.

[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wN1wvbmV0dG9fZXNiamVyZ19rXHUwMGU2ZGVkaXJla3RcdTAwZjhyLUJyaWFuLVNlZW1hbm5faGtoLTI5LmpwZyIsInRpdGxlIjoibmV0dG9fZXNiamVyZ19rXHUwMGU2ZGVkaXJla3RcdTAwZjhyIEJyaWFuIFNlZW1hbm5faGtoICgyOSkiLCJjYXB0aW9uIjoiVGlkbGlnZXJlIGxhbmRlZGlyZWt0XHUwMGY4ciBmb3IgTmV0dG8sIEJyaWFuIFNlZW1hbm4uXG5BcmtpdmZvdG86IEhlbGxlLUthcmluIEhlbHN0cmFuZCIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wN1wvbmV0dG9fZXNiamVyZ19oa2gtMTAuanBnIiwidGl0bGUiOiJuZXR0b19lc2JqZXJnX2hraCAoMTApIiwiY2FwdGlvbiI6IkFya2l2Zm90bzogSGVsbGUtS2FyaW4gSGVsc3RyYW5kIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wN1wvbmV0dG9fZXNiamVyZ19oa2gtMTQuanBnIiwidGl0bGUiOiJuZXR0b19lc2JqZXJnX2hraCAoMTQpIiwiY2FwdGlvbiI6IkJhbGRha2luZXIgbWVkIG5hdmlnYXRpb25zYmlsbGVkZXIgZXIgZGV0IHNlbmVzdGUgXHUwMGU1ciBibGV2ZXQgZW4gZGVsIGFmIE5ldHRvcyBpbnN0b3JlLWtvbmNlcHQuIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ=="]

Kort om Brian Seemann:

- august 2014 -: Landedirektør Netto

- oktober 2013 – juni 2014: Salgs- & Sortimentsdirektør i SuperBrugsen

- april 2012 – oktober 2013: Salgsdirektør Coop Danmark (Ansvarlig for Salg, Drift og Butiksudvikling i SuperBrugsen)

- april 2014 – maj 2014: Konstitueret kædedirektør SuperBrugsen

- juni 2007 – marts 2012: Salgsdirektør i Netto

- april 2008 – maj 2009: Fungerende HR-chef i Netto

- september 2005 – juni 2007: Driftschef i Netto marknad AB, Sverige

- 2002 – 2005: Distriktschef i Netto

- 1995 – 2002: Kolonialchef / isenkramchef / driftschef i Føtex

- 1993 – 1995: Butikschef i Netto

- 1991 – 1993: Filialleder i Aldi Holding ApS

Opdateret 10. nov 2020