Føtex slår Netto med 47 øre i pristjek

Salling Group 28. jan 2019 -
This describes the image
Føtex kampagne Føtæsk nomineret til pris Foto: Ulrik Samsøe Figen

Supermarked eller discountbutik?

Mens der for bare få år siden var stor forskel på de to formater, har supermarkederne nu sat priserne ned, mens discountbutikkerne har været gennem en supermarkedficeringsbølge.

Målet er for begge formater, at få kunderne til at lægge alle deres indkøb i butikken.

Det giver sig nu blandt andet udslag i, at Netto vinder over Salling Groups supermarkedskæde Føtex i Politikens netop offentliggjorte pristjek.

Avisen har undersøgt prisen på 30 dagligvarer, og Netto er 47 øre billigere end Føtex, skriver avisen.

Landedirektør i Netto Brian Seemann tager prisforskellen med ro:

- Når Føtex går ind på vores bane, må vi angribe på deres. Det handler om en bedre butiksoplevelse, indretning og økologi. Prisen er stadig meget vigtig, og vi holder øje med vores konkurrenters priser hver eneste uge, og vores priser ligger, hvor de skal, mener vi, men der er også andre parametre: indretning, et endnu bedre sortiment, danske varer, flere private labels-varer, siger han til avisen.

I toppen af prisundersøgelsen med de billigste varer ligger Rema 1000.

I bunden med den dyreste kurv ligger Coops SuperBrugsen, og det får koncernen til at varsle prisnedsættelser.

- Vi vil ikke tage mere for en pakke Kærgården, end de gør hos konkurrenterne. Vi har lige været ude at tjekke priser, men noget tyder på, at de andre har været været hurtige til at sætte deres priser ned, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen til avisen.

- Verden er gået lidt af lave i discountbranchen, lyder det i avisen fra Per Østergaard Jakobsen, ekspert i detailhandel og ekstern lektor på CBS.

Og Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia, uddyber:

- Formaterne står ikke så stærkt mere. De nærmer sig hinanden. De store supermarkeder sætter nu priserne på basisvarer ned, for de har set lavprisbutikkerne tage deres kunder ved at tilbyde flere luksusvarer. I Danmark er pris sindssygt vigtigt.

Vil have kunderne hele ugen

Føtex indledte i august 2017 sin priskampagne Føtæsk, og kædediretør Thor Jørgensen sagde den gang til Dansk Handelsblad, at det handlede om at få hverdagskunderne ind i butikken.

Læs også: Dansk Supermarked-investering skal hente markedsandele

Senere, i begyndelsen af 2017, indførte Coop fast-lav-pris i alle brugskæderne.

Fakta indledte i slutningen af 2014 en forvandling af sine butikker, der skulle få kunderne til at fylde indkøbskurven. Der blev lagt vægt på stemning og ferskvarer.

Læs også: Ny Fakta-direktør kigger langt efter overskud

I sommeren 2018 åbnede Netto sin første butik i et helt nyt koncept, der også har fokus på stemning - og som har fjernet sig endnu mere fra det gamle discountlook med paller og lysstofrør.

Læs også: Netto har åbnet “fremtidens discountbutik”

Der sker også ændringer i discountkædernes sortiment - eksempelvis har de alle i dag bakeoff eller bagerbrød og senest lancerede Lidl sin gourmetserie i samarbejde med gourmetkokken Wasim Hallal.

Opdateret 10. nov 2020