Føtex satser massivt på discountkunder

Salling Group 7. sep 2017 -
This describes the image
Thor Jørgensen Føtex dagligvarer på nettet Foto: Ulrik Samsøe Figen

I slutningen af august meldte Dansk Supermarked ud, at koncernen vil investere en kvart mia. kr. i at sætte priserne på flere end 2000 dagligvarer ned til discountniveau i koncernens supermarkedskæde Føtex.

Investeringen skal ifølge kædedirektør for Føtex, Thor Jørgensen, trække flere ”tirsdagskunder” ind i butikkerne og sikre vækst i Føtex.

- Vi har det godt, men vi vil gerne have, at det går endnu bedre, siger Thor Jørgensen.

Han fortæller, at de enkelte butikker i en periode har haft et fald i antallet af kunder.

- Ikke mange, men kundetallet er faldet enkelte steder. Vi har dog både i år og sidste år haft trecifrede indekstal på omsætningen sammenlignet med året før, og vi vinder markedsandele i 2017 sammenlignet med 2016. Omsætningsvæksten i år er drevet af flere kunder. Den er lille, men stor nok til, at vi synes, det går godt, set i forhold til de kæder, vi sammenligner os med, siger kædedirektøren.

Ifølge Danmarks Statistik har den gruppe (anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger) af varehuse, som Føtex ligger under sammen med blandt andre Salling, Bilka og Kvickly, mistet 5,4 pct. af omsætningen i årets første seks måneder sammenlignet med 2016.

Føtex’ vækst er blandt andet hentet i fire nye butikker i 2016 og et tilsvarende antal i år. Kundekurven er stabil, og det er ikke den, der er fokus på lige nu.

Thor Jørgensen vil have flere nye kunder i Føtex – og de eksisterende kunder skal fristes til at komme oftere.

Vil have spaghettikunderne

- Det er klart, at der skal mange flere kunder til, hvis vi skal hente den kvarte mia., vi investerer, ind. Men Føtex har en solid indtjening, så vi kan godt tage derfra og investere for at blive det vindende format på den mellemlange og den lange bane. Vi har nogle store, flotte varehuse, så vi har plads til flere kunder, siger Thor Jørgensen.

Han ser dog udfordringer.

- En gang handlede kunderne enten i supermarkedet eller i discountbutikken. I dag handler man begge steder. Det vi gør nu er, at vi redefinerer supermarkedet, så vi basalt set smelter discount ind i formatet. Det er ikke set før i Danmark, men eksempelvis i flere internationale supermarkeder. Vi vil fortsat have den høje kvalitet og den gode service, men derudover har vi discountpriserne, siger Thor Jørgensen, der ikke har et navn for det nye format.

Den største udfordring for kæden er ifølge kædedirektøren mandag, tirsdag og onsdag.

- De dage hvor folk spiser spaghetti bolognese. Kunderne handler i flere butikker i løbet af ugen, og de kommer hos os sidst på ugen. Vi vil gerne have dem til at komme i Føtex først på ugen også, så de køber alt hos os, siger Thor Jørgensen.

Fokus på pris

Men kunderne kommer ikke af sig selv.

- Det, vi skal koncentrere os om, er, at alle vores kunder får en god kundeoplevelse. Den gode service, de rigtige varer, i den rigtige kvalitet, og til de bedste priser. Og vælger de så at gå hjem og fortælle naboen om den gode oplevelse, så er vi glade, og det er der heldigvis mange, der gør. Vi har nogle rigtigt gode medarbejdere, som jeg har stor respekt for, og vores kundeundersøgelser viser, at kundetilfredsheden, både hvad angår sortiment og service, er stigende, siger Thor Jørgensen.

En del af kommunikationen med kunderne foregår via de sociale medier, og udover den centrale Føtex-Facebook-side, der har rundet 100.000 følgere, har butikkerne også hver deres. Men ifølge Thor Jørgensen er både tilbudsavisen og tv-reklamer fortsat relevante.

- Vi bruger lige nu mange penge på at kommunikere vores nye lave normalpriser ud – blandt andet i tv-reklamer og tilbudsaviser, mens vi sidste år måske ville fortælle om et nyt økologisk brød. Vi har ikke forhøjet vores markedsføringsbudget, men omfordelt det, fortæller Thor Jørgensen.

- Mange af vores kunder siger, at de vil have kvalitet, og vi har overhovedet ikke opgivet kvaliteten, men pris er også en vigtig værdi i hverdagen. Det er naivt at tro, at man alene kan satse på kvalitet, for der er fl ere ”tirsdage” i en uge, end der er lørdage, og det er man nødt til at tage højde for, siger Thor Jørgensen.

Fortsætter med nonfood

Væksten i Føtex ligger ifølge Thor Jørgensen i høj grad på fødevarerne, mens situationen i nonfood er mere nuanceret.

- Vi har vækst i frugt og grønt og blandt andet også i kolonial, og det skyldes helt sikkert, at vi i år har fået knap 700 nye varer på hylderne. Der er blandt andet en del økologi, og det tager vores kunder godt i mod. Faktisk har vi indført én ny øko-vare om dagen, siden jeg begyndte 1. januar sidste år, siger Thor Jørgensen.

Selv om kæden nu åbner flere Føtex Food-butikker, og ikke al nonfood vækster, vil kæden fortsætte med at satse på nonfood-varerne.

- Nonfood som blandt andet tekstil er en vigtig del af Føtex’ DNA, og vi har blandt andet en voldsom vækst på økologisk børnetøj. Dametekstil har altid været stort i Føtex, og lige nu er eksempelvis kufferter en nonfood-varegruppe med markant vækst. Tv er selvfølgelig mere udfordret på grund af onlinesalget, siger Thor Jørgensen.

Halveret udsolgt-situationer

Han overtog posten efter Mette Maix i januar sidste år. Den gang forlod han en stilling som driftsdirektør i Netto. Med sig tog han blandt andet effektiviteten.

- I Netto er man nødt til at være effektiv, så medarbejderne kan være på gulvet blandt kunderne. Vi forsøger altid at lære af hinanden på tværs af formaterne i Dansk Supermarked, så lidt fra Netto har jeg da taget med mig til Føtex. Eksempelvis har man i Netto kun to anløb af varer om dagen. I Føtex har vi mange, og det betyder, at der hele tiden skal personale til at tage i mod varer. Vi skal have flere varer samlet på centrallageret, så de kommer samlet ud i butikkerne, siger han.

De høje reoler i kolonialafdelingen, som Føtex indførte for et par år siden, er taget med i det nyeste koncept.

- Når reolen er så høj, at der kan være lagervarer på øverste hylde, kan medarbejderne sætte varer direkte fra lastbilen og op på hylderne, og når der mangler en vare på hylden, skal medarbejderen ikke først på lageret for at finde varer. Det sparer tid for både kunde og medarbejder, siger Thor Jørgensen.

Han har arbejdet effektivt på at sikre færre udsolgt-situationer.

- Noget af det allervigtigste er at have de varer i butikken, som kunderne kommer efter. Det seneste år har vi mere end halveret udsolgt-situationerne, siger Thor Jørgensen.

Effektiviseringen kommer ifølge kædedirektøren ikke til at ramme lønbudgettet.

- Den tid, medarbejderne sparer, skal de bruge i butikken på at servicere kunderne. Alle medarbejdere skal kunne yde en god service og vide noget om de varer, vi sælger. Derfor er det vigtigt, at vores medarbejdere kender til de varer, vi har i sortiment, og derfor bruger vi en del tid på at fortælle om varerne internt, siger han.

Opdateret 10. nov 2020