Føtex sætter turbo på Food-butikker
Med ekspansionsplaner og en ny ledelse kan Føtex Food passere den første halve mia. kr. i 2016
Efter nogle år i mølposen ser det nu ud til, at Dansk Supermarked har fundet opskriften på, hvordan den rene fødevareudgave af varehuskæden Føtex, Føtex Food, fremover kan spille en betydelig vækstrolle.
- Føtex Food har været en stor ting for os i kæden i 2015, fordi vi har åbnet seks butikker, hvoraf de sidste fem er kommet her i efteråret. Så det har været et travlt år, siger kædedirektør i Føtex Mette Maix til Dansk Handelsblad.
Slutspurten i efteråret har for alvor skabt nyt liv i Føtex Food - og der er mere på vej, efterhånden som de nye varianter af konceptet i form af seks små københavnske nær- og conveniencebutikker på mellem 200 og godt 400 kvm. beviser deres værdi.
- Vi satser meget på at få vækst fra de butikker, men også på at åbne nogle flere af dem i de kommende år. Vi er rigtigt glade for den start, vi har fået med de seks, hvoraf de tre er konverteret fra DøgnNetto, og tre andre er helt nye beliggenheder, siger Mette Maix.
Flere fuldskala-Føtex Food
Ifølge Dansk Handelsblads oplysninger kan det blive til et lignende antal åbninger i kæden i 2016.
Mette Maix ønsker dog ikke at løfte sløret for mængden af nye butikker - eller fortælle, hvor meget de små Føtex Food-butikker omsætter.
Men for nylig har Dansk Supermarkeds topchef Per Bank udtrykt begejstring for konceptets muligheder selv på meget små arealer, ”hvor man alligevel kan sælge for et væsentligt beløb”.
Ud over de nye butikker er der fem af de oprindelige Føtex Food-butikker i supermarkeds-størrelse fra 850 til 1330 kvm. - så kæden nu i alt består 11 butikker.
Med et temmelig forsigtigt anslået gennemsnitssalg på 50 mio. kr. svarer det til 550 mio. kr. i samlet omsætning næste år.
Benjamin Roel Leitner, der er en del af Føtex-ledelsen, kommer til at stå i spidsen for Føtex Food med titel af konceptchef, når Food fra 1. januar får sin egen lille organisation.
- Det gør også, at vi forventer at komme lidt mere op i tempo. Vi vil også gerne have nogle flere oppe i de større Food-butikker på ca. 1000 kvm., og det har vi nogle projekter på, siger Mette Maix.