Føtex på Nørrebro øger omsætningen op til Eid-festen

Salling Group 25. jun 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Figner, dadler, parfume og chokolade er i ekstra høj kurs i Føtex på Mimersgade på Nørrebro i disse uger. Mindst 15 pct. af butikken kunder er muslimer, og de holder i øjeblikket Ramadan. Fastemåneden afsluttes med en stor Eid-fest, og så køber de muslimske kunder mere, end de plejer.
- Jeg har ikke noget præcist tal på, hvor mange penge vores muslimske kunder lægger ekstra i butikken op mod Eid-festen, men de køber helt sikkert mere, siger varehuschef gennem de seneste to og et halvt år, Jakob Larsen.
Han har altid styr på, hvornår ramadanen begynder og sikrer sig, at butikken får ekstra af de varer, som muslimerne køber mere af.
Spørger de ansatte
- En del af vores ansatte er muslimer, så selvfølgelig spørger jeg dem, hvad deres mødre bruger i denne tid, og de varer skal vi have nok af, fortæller varehuschefen og tilføjer, at der i butikken er gode tilbud og gode oplæg i de varegrupper, der sælger ekstra.
- Muslimerne giver hinanden gaver som chokolade og parfume i forbindelse med Eid-festen, og i øjeblikket
spiser de ekstra mange fig
ner og dadler, siger varehuschefen, der dog ikke skilter med, at tilbuddene er skabt til muslimernes fest.
En del af hans ansatte faster fra solopgang til solnedgang, og det har han taget hensyn til i vagtplanlægningen.
- Nogle ønsker at holde fri, mens andre vil arbejde hele dagen i gennem, så tiden går hurtigt, til de må spise. Det planlægger vi efter, ligesom de, når ramadanen ligger så solen går ned i butikkens åbningstid, får deres pauser, så det passer med, hvornår de må spise, siger Jakob Larsen.
DANSK SUPERMARKED:
- Vi har ikke planlagt særlig eksponering eller instore markeringer fra centralt hold, da det ikke er relevant for varehuse over hele landet. Men varehuscheferne forsøger selvfølgelig at tilpasse butikken, så de varer, de ved, der er run på, får en god eksponering. Varehusene råder selv over nogle aktivitetspladser, som de kan bruge til eksponeringer af varer, som er aktuelle og relevante for kunderne i lokalområdet, siger kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, Maia Lindstrøm Sejersen.

Opdateret 10. nov 2020